Спітніла ракета. На чому Ілон Маск збирається доправити людей на Марс

Інновації

18 лютого, 12:00

Спітніла ракета. На чому Ілон Маск збирається доправити людей на Марс

Космічний корабель SpaceX Starship доправить людей на Марс

Kimi Talvitie

Компанія SpaceX готує великий космічний корабель для відправки людей на Марс. Місія може стати найскладнішою в історії космонавтики.

Приблизно місяць тому глава компанії SpaceX Ілон Маск показав одне з перших зображень ракети, на якій люди мають почати колонізацію Марса. Перейменований BFR (Big Falcon Rocket) тепер називається Starship, і цей апарат значно відрізняється від попередніх моделей SpaceX.

Starship має бути багаторазовою ракетою, яка за допомогою кількох десятків двигунів і кількох сотень тисяч кінських сил потужності зможе виводити приблизно 100 тонн корисного вантажу на орбіту.

Поки Маск не розкриває всіх технічних деталей про нову ракету і до обіцяних тестових запусків залишилося кілька місяців, видання Business Insider поспілкувалося з авіакосмічним інженером NASA Волтом Енгелундом і дізналося, з якими труднощами зіткнеться Starship під час польоту на Марс.

Як відомо, SpaceX планує дозаправити ракету на низькій навколоземній орбіті і відправити звідти 100 пасажирів і 100 тонн вантажу на Червону планету. Головною зміною в Starship стало використання неіржавної сталі замість композитного вуглецевого волокна.

Незважаючи на те, що через це Starship тепер схожий на космольоти з фантастичних фільмів 1960-х, Маск впевнений, - використання неіржавної сталі здешевить розробку, зробить корабель міцнішим і його буде набагато легше охолоджувати під час входу в атмосферу Марса.

Проблема охолодження є однією з головних, яку доведеться вирішити SpaceX, щоб їхній величезний корабель не зруйнувався під час спуску і за надзвичайно високих температур. Як пояснює Волт Енгелунд, до цього NASA вдалося спустити на поверхню сусідньої планети марсохід Curiosity, який важив менше тонни і був розміром з невеликий автомобіль.

"Curiosity став найбільшим апаратом, який ми висаджували на Марсі, і це була одна з найскладніших місій NASA. Посадити туди величезний корабель з людьми на борту буде рівно в 100 разів складніше, ніж у випадку з Curiosity", - розповів Енгелунд Business Insider.

Втім Маск хоче не тільки безпечно спустити Starship на Марс, але і зберегти ракету настільки, щоб використовувати її потім ще раз. Для цього інженери SpaceX буквально змусять "пропітніти" колишній BFR: ультрахолодне паливо з кріогенного метану і кисню буде просочуватися через пори зовнішньої оболонки ракети і охолоджувати її в атмосфері Марса.

Starship буде виходити на орбіту Червоної планети на швидкості більше ніж 30 тис. км/год, через що носова частина нагріється до 1480 градусів Цельсія. Оскільки звичайна неіржавна сталь починає плавитися вже при 1315 градусах, Маск обіцяє зміцнити її на 50%, охолоджуючи зовнішній шар паливом.

Волт Енгелунд каже, що ця ідея не нова, і американські розробники збиралися її використовувати під час Холодної війни в середині 1970-х, але всі подібні проекти були закриті і систему охолодження паливом жодного разу не використовували в будь-яких космічних місіях.

Серед головних проблем "спітнілої" ракети Ілона Маска експерти виділяють закупорювання пор у зовнішній оболонці, що може перешкодити паливу вийти назовні і охолодити ракету. Закупорити пори ракети може і сам метан, якому властиво твердіти за високих температур.

Не варто забувати і про величезну кількість пилу в розрідженій марсіанській атмосфері, яка також може спричинити неприємності у "шкіри" Starship.

Проте, Маск впевнений у своїй ідеї, і кілька тижнів тому він навіть виклав відео, на якому частину сталевої оболонки корабля нагрівають до 1100 градусів Цельсія.

За словами Волта Енгелунда, якщо перші тести через пару місяців виявляться провальними - це не означає кінець усього проекту колонізації Марса. Перевагою Ілона Маска є саме те, що він завжди знаходив вихід зі складних ситуацій і пропонував оригінальні рішення, здавалося б, нерозв'язних проблем.

Подібний підхід доводилося використовувати і під час спорудження ракет Falcon 9 і Falcon Heavy, змінюючи структуру ракети після визначення вад. Хоч і багато хто вважає плани Маска з відправки людей на Марс божевільними і неможливими, експерти з NASA говорять про досить грамотну розробку Starship і збираються співпрацювати зі SpaceX.