Гагарін би плакав. Що потрібно знати про перший пілотований політ SpaceX у космос - фото

Гагарін би плакав. Що потрібно знати про перший пілотований політ SpaceX у космос

3 лютого 2020, 20:00

Каліфорнійська ракетобудівна компанія SpaceX готується до першого в своїй історії запуску людей у космос

Коротко:

— коли перші астронавти полетять у космос на капсулі SpaceX

— чому NASA відмовилося від власних космічних кораблів

— як Ілон Маск відбере клієнтів у Роскосмоса

Відео дня

59 років тому радянський космонавт Юрій Гагарін вперше полетів у космос і почав еру освоєння людиною навколоземного простору. У найближчі місяці комерційна компанія Ілона Маска може вперше в історії повторити досягнення Гагаріна і відправити на орбіту двох астронавтів NASA

Н езважаючи на досягнення людства в науці, історія космічних запусків налічує всього кілька десятків років. За цей час ми відправили тисячі супутників на орбіту Землі, запустили роботизовані зонди до найближчих планет, апарати Voyager залишили межі Сонячної системи, не кажучи вже про спостереження за далекими галактиками, які стали доступні завдяки позаземним обсерваторіям.

Спершу дослідження космосу і запуски космічних апаратів були прерогативою виключно державних організацій на кшталт NASA і їх компаній-підрядників, які сиділи на голці багатомільйонних контрактів з владою.

Ситуація кардинально змінилася на початку 2000-х, коли амбітний американський підприємець Ілон Маск заявив про свою компанію SpaceX. Ця приватна комерційна організація повинна була потіснити NASA власними конкурентними ракетами-носіями, почати еру розвитку космічної галузі для бізнесменів, ну а сам Маск вперше озвучив плани з колонізації Марса.

До 2020-го більшість з поставлених цілей SpaceX вдалося досягти: компанія розробила передові ракети-носії Falcon 9 і Falcon Heavy, які замінили застарілі аналоги і значно здешевили відправлення вантажу в космос; багато країн уклали контракти зі SpaceX з відправки супутників на орбіту; і, найголовніше, NASA збирається використовувати ракети і космічні кораблі підприємства Ілона Маска, щоб відмовитися від польотів до МКС на старих російських кораблях Союз.

На відміну від NASA і космічних організацій інших країн, SpaceX поки що не вивела жодної людини в космос, тому перший пілотований політ астронавтів зі США в капсулі Crew Dragon, який може відбутися вже в найближчі кілька тижнів, буде дуже великим досягненням для Маска.

SpaceX

Фото: SpaceX

Куди і чому ніяк не може полетіти NASA?


Перший політ астронавтів NASA до МКС на комерційному космічному кораблі SpaceX Crew Dragon повинен був відбутися ще влітку 2019-го, але підопічні Ілона Маска провалили фінальні тестування аварійних двигунів капсули і запуск відклали на невизначений термін.

Кілька тижнів тому SpaceX, нарешті, успішно протестували аварійну систему, підірвали ракету Falcon 9 біля узбережжя Флориди, а корабель Crew Dragon з манекеном на борту благополучно сів у Атлантичному океані. Детальніше про перевірку системи аварійного від'єднання капсули і те, що вона означає для майбутнього SpaceX, НВ писало в цьому матеріалі.

Після успішного запуску компанія Маска вже офіційно випередила своїх конкурентів з Boeing, які також закінчують роботу над космічним кораблем для NASA, і тепер всі чекають, коли SpaceX посадить в Crew Dragon живих людей і відправить їх на орбіту. Ця подія перерве 9-річну паузу у відправці NASA своїх астронавтів на МКС з території США.

Справа в тому, що в 2011-му американська влада відмовилася від дорогої програми Space Shuttle і перестала запускати людей в космос на своїх космічних човниках. Замість цього NASA, як і багато інших країн, включно з Італією, ОАЕ, Канадою, Японією, Францією і Німеччиною, підписала контракт з Роскосмосом і літала до МКС на російських кораблях Союз з космодрому Байконур.

Капсули Crew Dragon дозволять NASA доставляти астронавтів на МКС на кілька десятків мільйонів доларів дешевше і робити це з американських космодромів і на американських ракетах. Точніше, на ракетах комерційної компанії SpaceX.

SpaceX
Фото: SpaceX

Місія Demo-2, в межах якої двох астронавтів NASA повинна відправити до МКС у капсулі Crew Dragon, запланована на перший квартал 2020-го. Ілон Маск заявляв, що їх космічний корабель і ракета Falcon 9 повинні бути готові вже до кінця лютого.

«Ми впевнені, що обладнання буде готово в першому кварталі. Найімовірніше, в кінці лютого, але не пізніше березня. Не виключено, що перший запуск екіпажу може відбутися і в другому кварталі», — говорив Маск кілька місяців тому.

Зараз у SpaceX перевіряють працездатність всіх основних і допоміжних систем, а також вибирають найбільш підходяще вікно для першого пілотованого запуску. У NASA нещодавно також заявили, що очікують запуск корабля Crew Dragon зі своїми астронавтами на борту на початку березня 2020-го.

«Ми, очевидно, перевіряємо безліч різних речей, включно з тим, що відбувається на Міжнародній космічній станції, і підбираємо дуже вдалий час для того, щоб забезпечити екіпаж станції додатковими руками (астронавтами — Ред.)», — розповіла днями журналістам керівник комерційної програми NASA Кеті Людерс.

Шостого лютого на Землю з МКС повинні повернутися російський космонавт Олександр Скворцов, італійський астронавт Лука Пармітано і бортінженер NASA Крістіна Кох. Якраз їм на заміну полетять два астронавти NASA на капсулі Crew Dragon.

Боб Бенкен (зліва) і Даг Герли (Фото: spacex.com)

Боб Бенкен (зліва) і Даг Герли / Фото: spacex.com

Хто першим випробує космічний корабель SpaceX?


«Щасливчиків», які вперше в історії освоєння космосу вирушать на орбіту на ракеті і капсулі комерційної компанії, визначили ще кілька років тому. Ними стануть астронавти NASA Боб Бенкен і Даг Герлі.

«Бобу і мені пощастило, що нас обрали разом. У міру того, як ми наближаємося до запуску, події в минулому році насправді були досить напруженими. Ми проводимо все більше часу в Каліфорнії, тому що саме там виконується велика частина роботи для Crew Dragon», — говорив у вересні полковник корпусу морської піхоти, 53-річний астронавт NASA Даглас Герлі.

Його напарником буде 49-річний колишній пілот ВПС США Роберт Бенкен, який закінчив військову службу в званні підполковника і з початку 2000-х є астронавтом NASA. У обох американських астронавтів є по кілька сотень годин досвіду польотів у космос і декількох десятків годин перебування у відкритому космосі. Мало того, їхні дружини також є астронавтками NASA, які здійснили по одному польоту до МКС.

Під час тривалих підготовок до польоту, який до того ж перенесли вже більше ніж на півроку, Герлі та Бенкен пройшли через курс інтенсивних тренувань, тестували надзвичайні ситуації та кілька разів особисто зустрічалися з Ілоном Маском.

Даг Герлі не з чуток знає, наскільки небезпечними можуть бути пілотовані польоти в космос: на початку 2000-х він працював ув групі NASA з реконструкції катастрофи шаттла Колумбія, в результаті якої під час повернення на Землю з МКС першого лютого 2003 року загинули сім американських астронавтів. Згідно з розслідуванням, шаттл зруйнувався через пошкодження лівого крила під час старту.

Астронавти, які стануть першими, хто полетить на досі «необкатаній» людьми капсулі Crew Dragon, повинні будуть виконати свою роботу безпомилково і уникнути подібних аварійних ситуацій.

SpaceX
Фото: SpaceX

Герлі та Бенкен знають один одного близько 20 років, і це було однією з причин, через які NASA вибрало з 9 претендентів саме цих астронавтів для польоту до МКС на кораблі SpaceX. «Я бачив як Даг поводився на моєму весіллі, я бачив як він поводиться в польоті, і ми разом працювали над наслідками найгіршого, що ви можете собі уявити, що сталося в нашій кар'єрі. Я можу передбачити його дії і він може передбачити мої», — пояснював Боб Бенкен в інтерв'ю кілька місяців тому.

Разом з іншими астронавтами, Герлі та Бенкен були радниками інженерів SpaceX і брали участь у розробленні внутрішньої частини космічного корабля, включно з розташуванням усіх вимикачів елементів управління. Це важливо, оскільки в разі відмови автоматики їм доведеться самостійно управляти капсулою.

Не варто забувати і про екстрені ситуації, через які, власне, перший пілотований політ SpaceX затримали на такий тривалий термін: у жовтні 2019-го справна система аварійного від'єднання капсули дозволила російському космонавту Олексію Овчініну і американському астронавту Ніку Гейгу безпечно повернутися на Землю. Тоді через дві хвилини після запуску на ракеті Союз аварійно відмовили двигуни.

Якщо в тому випадку відповідальність за всі неполадки несла держкорпорація Роскосмос, зараз Ілону Маску і його SpaceX доведеться вперше на весь світ довести, що вони здатні безпечно відправляти людей у космос. З огляду на подальші плани з відправки на орбіту космічних туристів і можливої колонізації Марса, перший пілотований політ Crew Dragon стане своєрідним рубіконом для каліфорнійської компанії.

NASA

Фото: NASA

Коли приватним компаніям дозволили літати в космос?


Незважаючи на всі досягнення NASA, яка є федеральною і підпорядковується безпосередньо уряду США, багато місій були б неможливими без зусиль приватних компаній.

Як раніше писало НВ, трохи більше ніж через рік після польоту в космос Юрія Гагаріна, американська Лабораторія Белла стала першою в історії приватною компанією, яка побудувала космічний апарат. Підприємство піонера телефонних комунікацій Олександра Белла розробило перший в світі активний супутник зв’язку Теlstar.

NASA успішно запустило апарат влітку 1962-го, відкривши еру співпраці приватного бізнесу і державної космічної адміністрації. Цей випадок, швидше, був винятком, адже десятки років абсолютну монополію на розроблення і запуск космічних апаратів мала тільки держава США.

Jason Hoffman / Thrillist
Фото: Jason Hoffman / Thrillist

Під час холодної війни і протистояння США і СРСР всі космічні проекти розроблялися в умовах суворої секретності, що, безумовно, ускладнювало допуск сторонніх компаній до цих розробок. Але з так званої відлигою у відносинах двох наддержав, американські політики швидко зметикували, що приватний бізнес може не тільки поліпшити розроблення космічних апаратів, а й значно знизити вартість таких досліджень.

Злиття приватних інтелектуальних здібностей і державної влади на запуск космічних апаратів відбулося в 1984-му, — тоді адміністрація Рональда Рейгана прийняла закон про дозвіл стороннім компаніям проводити власні запуски ракет в космос. У перспективі це дозволило державі не витрачати мільйони доларів на різні проекти щороку, а просто купувати готові технології у приватних розробників.

Наступний закон про фінансування NASA приватних космічних проектів в 1990-му відкрив абсолютно новий майданчик для win-win бізнесу в США. Саме завдяки цим діям політиків в США давно сформувався ланцюжок з малих і великих приватних підприємств, які займаються космічним ракетобудуванням, а вже на початку 2000-х з’явилися такі комерційні гіганти як SpaceX, Blue Origin і Virgin Galactic.

До слова, в Україні закон про допуск приватних компаній до космічних досліджень прийняли тільки в листопаді 2019-го. Якщо хронологічно порівнювати цю подію з аналогічною в США, — український SpaceX може з’явитися після 2050-го. Правда, для цього до 2019-го нам потрібно було вже кілька разів успішно злітати на Місяць, як це зробили в NASA ще до 1990-го.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X