Не злетимо, так поплаваємо. Як вдалий тестовий запуск Crew Dragon вплине на долю Ілона Маска - фото

Не злетимо, так поплаваємо. Як вдалий тестовий запуск Crew Dragon вплине на долю Ілона Маска

19 січня 2020, 19:58

19 січня 2020-го космічний корабель SpaceX Сrew Dragon провів фінальний тест перед відправкою людей в космос. Як це вплине на майбутнє компанії та Ілона Маска?

Коротко:

що чекає SpaceX перед першим пілотованим запуском на МКС

чому компанія Ілона Маска може угробити російські космічні кораблі

хто не вірить у колонізацію Марса

Відео дня

Р акетобудівна компанія SpaceX, яка належить мільярдерові Ілону Маску, провела останній тестовий запуск космічного корабля Crew Dragon. Тепер на SpaceX чекає перша в історії відправка людей на орбіту та початок нової ери в історії NASA.

Як можна не любити Ілона Маска? Цей 48-річний веселун з кількома десятками мільярдів на рахунку може неоковирно станцювати на презентації електрокарів Tesla, затягнутися марихуаною просто під час інтерв'ю, запустити тисячі супутників у космос для доступу до інтернету по всій Землі та постійно тішити аудиторію своїми химерними ідеями на кшталт мультяшного електричного пікапа Cybertruck. Не кажучи вже про дописи з мемами і жартами на його особистій сторінці в Twitter.

Незважаючи на харизму і вміння загравати з аудиторією, до «революційності» ідей Ілона Маска все-таки є запитання. НВ вже писало про те, що довелося пережити Tesla, щоб у цю компанію, нарешті, повірили, чому вчені виступають проти глобального супутникового інтернету Starlink і як в уряді США ставляться до його витівок.

Наймасштабнішим проектом каліфорнійського підприємця залишається ракетобудівна компанія SpaceX, яка останніми роками демонструє непогані результати. Їхні ракети мають попит не тільки в NASA, а й у космічних організаціях інших країн, а довгострокові плани компанії більш ніж вражають: Маск збирається колонізувати Марс, відправляти в космос туристів і створити мережу ракетних пасажироперевезень на Землі.

Все це має статися в найближчі десять років, однак, на апаратах SpaceX досі не літала жодна людина, і плани компанії щодо запуску перших астронавтів у космос довелося переносити кілька разів за останні кілька років.

Наприклад, перший політ астронавтів NASA на Міжнародну космічну станцію (МКС) на космічному кораблі SpaceX Crew Dragon мав відбутися ще півроку тому, але через вибух запасних двигунів капсули під час фінального тестування запуск перенесли на невизначений термін.

Тепер в компанії кажуть, що зможуть вперше відправити людей у ​​космос на своєму кораблі «на початку 2020-го». Все залежало від того ж фінального тестування запасних двигунів Crew Dragon, яке успішно виконали 19 січня 2020-го. НВ розбиралася, чому останній тестовий запуск космічного корабля був дуже важливий для SpaceX і Ілон Маск, і що тепер повинна зробити компанія, щоб підтвердити на практиці свої амбіції у освоєнні космосу.

SpaceX

Фото: SpaceX

Що протестували в SpaceX?

Днями на офіційному акаунті SpaceX у Twitter з’явилося повідомлення про те, що 18 січня 2020 року компанія перевірить систему аварійного від'єднання капсули Crew Dragon від ракети в польоті. «Це тест на здатність космічного корабля транспортувати астронавтів у безпечне місце в малоймовірному випадку виникнення надзвичайної ситуації під час зльоту», — зазначено в твіті.

Пізніше компанія перенесла тестовий запуск з 18 на 19 січня через сильний вітер і високі хвилі у зоні пошуку капсули в океані. На цей раз все склалося так, як треба.

Для тестування компанія використала свою найефективнішу багаторазову ракету Falcon 9, яка може виводити на низьку навколоземну орбіту до 23 тонн вантажу і дотепер зробила 76 успішних запусків. Ключовим етапом запуску стало тестування восьми допоміжних двигунів SuperDraco, які від'єднали капсулу Crew Dragon під час навмисної аварійної ситуації на борту ракети Falcon 9 у момент зльоту на орбіту.

Саме ці двигуни, разом з кораблем Crew Dragon, вибухнули під час тестових випробувань у квітні 2019-го, через що перший пілотований запуск довелося відкласти. Тоді інженери проводили наземний тест системи аварійного скидання космічного корабля, і його допоміжні двигуни вибухнули за частки секунди до планового запалювання. У SpaceX з’ясували, що причиною аварії став витік палива (точніше рідкого окислювача тетраоксид діазоту або NTO) через неякісний клапан, який призвів до підвищення тиску в рухових системах.

Цього разу капсулу Crew Dragon запустили на ракеті Falcon 9 з Космічного центру Кеннеді у Флориді, і на 88 секунді після зльоту вона автоматично відстикувалася за допомогою вже справних двигунів SuperDraco і повернулася на Землю, космічний корабель здійснив м’яку посадку за допомогою парашутів в Атлантичному океані на відстані в 32 км від узбережжя Флориди.

За тиждень до цього в тому ж Космічному центрі Кеннеді ракету-носій з прикріпленою капсулою Crew Dragon протестували на стійкість до екстремальних температур: Falcon 9 наповнили холодним гасом і рідким киснем, запустили дев’ять її двигунів Merlin, після чого масивні кріплення мали протистояти тязі Falcon 9 в 2,3 млн Нм і утримати ракету на Землі.

Цю процедуру називають статичним тестом на загоряння, і в SpaceX повідомили, що він пройшов успішно. У компанії також підтвердили, що вдосконалена система парашутів Mark 3 для повернення корабля Crew Dragon працює справно. Тепер у стропах парашутів замість нейлону використовують «Zylon» — міцніший полімерний матеріал, який розробили в Стенфордському університеті, а в самих куполах застосували новий спосіб зшивання для ще рівномірнішого розподілу навантаження.

Всі системи спрацювали відмінно і американські військові рятувальники зустріли капсулу в океані з двома манекенами на борту. Наступним етапом для SpaceX вже за кілька тижнів може стати перший пілотований політ Crew Dragon з двома астронавтами NASA до Міжнародної космічної станції.

SpaceX

Фото: SpaceX

Що це означає для SpaceX та Ілона Маска?


Так, щойно Сrew Dragon з людьми на борту стикується з МКС, Маск підтвердить, що за лічені роки можна створити передову ракетобудівну компанію, яка є локомотивом інновацій у світі.

Важливіше те, що перший успішний політ астронавтів на Crew Dragon підвищить авторитет SpaceX і наблизить їх до наступної глобальної мети пілотованих запусків у прямому і переносному сенсі «величезної» ракети Starship. Ілон Маск анонсував цю ракету ще кілька років тому, і в процесі спорудження її назву змінили з BFR на Starship.

У вересні 2019-го SpaceX вперше показала Starship у Техасі і представники компанії заявили, що ракету оснастять 37 двигунами Raptor і вона розвиватиме тягу, вдвічі більшу, ніж найбільша ракета Saturn V, розроблена NASA.

Поточна версія Starship важить 120 тонн, а її довжина становить 50 метрів. Сам корабель зроблений з нержавної сталі, яку зовні прикриває тонкий шар вогнетривкої кераміки, тому він схожий на космоліт майбутнього зі старих науково-фантастичних фільмів. Ілон Маск передбачає, що ракета зможе перевозити до 100 людей і стане основним транспортом під час колонізації Місяця і Марса. У SpaceX навіть заявляли, що Starship потрапить на Місяць у 2022-му — на два роки раніше, ніж це планує зробити NASA в рамках місії Artemis.

Одним з перших пасажирів Starship має стати японський мільярдер Юсаку Маедзава, який вже підписав зі SpaceX контракт на політ навколо Місяця на цій ракеті в 2023-му. До речі, сьогодні Маедзава оголосив про запуск шоу, в якому він шукатиме дівчину для стосунків і спільного польоту в космос.

Крім цієї «місії», на якій SpaceX може непогано заробити і попіаритися, головним завданням Starship є відправка людей на Марс для створення там колонії. Перша група колонізаторів Червоної планети має вирушити вже через чотири роки. У SpaceX збираються запускати на Марс по кілька кораблів на день і заснувати там першу повноцінну колонію вже в 2028-му.

З огляду на ситуацію з Crew Dragon і відносно простими пілотованими польотами на МКС, не виключено, що цю дату можуть знову перенести на кілька років вперед.

SpaceX
Фото: SpaceX

Щоправда, багато експертів упевнені, що колонії на Марсі неможливі, через що всі інвестиції в Starship можуть виявитися марними. Зокрема, вчені нарікають на проблеми з тераформуваннями Марса, — деякі вчені припускають, що нам ніколи не вдасться створити там щільну атмосферу через відсутність на планеті достатньої кількості вуглекислого газу.

Ідею з життям людей на Червоній планеті висміяв також один з головних конкурентів Маска — засновник Blue Origin Джефф Безос, який натомість планує перенести важке виробництво з Землі на Місяць. «Мій друг, котрий хоче вирушити на Марс? Нехай надасть мені послугу: спробуйте пожити на вершині Евересту спершу хоча б рік, і подивіться, чи сподобається вам це. Еверест — це райський сад порівняно з Марсом», — заявляв Безос минулоріч.

Останнім публічним критиком ідеї Ілона Маска став російський астроном Костянтин Батигін, який висунув гіпотезу про існування дев’ятої планети в Сонячній системі.

У своєму недавньому інтерв'ю відомому відеоблогеру Юрію Дудю Батигін заявив: «Колонізація Марса в сьогоднішньому світі — нереальна річ. Не те, щоб це неможливо зробити в принципі, але сьогодні це не те, куди потрібно витрачати ресурси. Навіть якщо максимізувати потенціал Марса — це все одно буде повне г**но в порівнянні з Землею».

Вчений вважає, що гроші, які SpaceX витрачає на колонізацію Марса, краще інвестувати в розвиток Землі, і він би на місці Ілона Маска витратив їх на боротьбу з кліматичними змінами. Такої ж думки дотримується відомий філантроп і один з найбагатших людей на планеті Білл Гейтс, який вважає, що замість досліджень космосу слід покращувати життя людства на нашій планеті.

Можливо, раціональнішим застосуванням ракети Starship будуть надзвукові пасажироперевезення на Землі, що дасть можливість людям долати будь-яку відстань на нашій планеті менш ніж за одну годину. Цей проект також є в планах Space.

Але з огляду на тягу Маска до сенсацій і найгучніших подій у дослідженні космосу, очевидно, що нехай навіть і марний політ на Марс буде для нього пріоритетнішим, ніж що-небудь інше.

SpaceX

Фото: SpaceX

Чому останній тест Сrew Dragon буде визначальним?


По-перше, рівно рік тому система аварійного від'єднання капсули дала змогу російському космонавту Олексію Овчініну й американському астронавту Ніку Хейгу безпечно повернутися на Землю, коли через дві хвилини після запуску на ракеті Союз аварійно відмовили двигуни. Забезпечення безпеки ракет-носіїв і надійності їхніх аварійних систем є головними факторами під час пілотованих запусків.

По-друге, після успішного тестування 19 січня наступним етапом для космічного корабля SpaceX Crew Dragon стане відправка астронавтів NASA Боба Бенкена і Дага Херлі на МКС у межах місії Demo-2.

Через зриви дедлайнів у SpaceX, керівництво NASA й так було змушене продовжити співпрацю з Роскосмосом до осені 2020-го, й у вересні 2019-го американська астронавтка Джессіка Меїр вирушила на МКС на російському кораблі Союз МС-15 зі стартового майданчика в Байконурі, хоча досі Crew Dragon вже мала бути готовою до пілотованих запусків.

Раніше, з 1981-го до 2011-го, в NASA відправляли астронавтів на орбіту за допомогою своїх легендарних човників Space Shuttle. Але після скорочення фінансування космічних місій і завершення будівництва МКС, запуски величезних Space Shuttle стали занадто дорогими, через що американці почали користуватися послугами застарілих, але надійних російських кораблів типу Союз, і платити Роскосмосу понад $80 млн за відправку одного астронавта на МКС у цій капсулі.

Роскосмос
Фото: Роскосмос

Кілька років тому влада США виділила NASA понад $8 млрд на будівництво власних космічних кораблів Crew Dragon і CST-100 Starliner, — $3,14 млрд для SpaceX і $4,82 млрд для Boeing відповідно. У компанії Ілона Маска заявляли, що їхня капсула дасть можливість NASA відправляти одного астронавта на МКС всього за $58 млн.

У Boeing поки що не розкривають аналогічні цифри, але, ймовірно, запуски Starliner обійдуться дорожче, оскільки для цього корабля використовують ракети Atlas V, які вважаються застарілими, в порівнянні з багаторазовими носіями Falcon. Як і Crew Dragon, Starliner може брати на борт до 7 людей, на відміну від Cоюз, які максимально можуть вмістити лише три людини.

До речі, перший тестовий політ Boeing Starliner до МКС провалився у грудні 2019-го: двигуни космічного корабля запустилися невчасно, через що він пропустив вихід на потрібну орбіту і був змушений повернутися на Землю, так і не зістикувавшись з орбітальною станцією.

Тепер у SpaceX є всі шанси обігнати своїх конкурентів з Boeing і першими зробити пілотований політ до МКС. Саме тому останній тестовий запуск був надзвичайно важливим: робоча капсула Crew Dragon не тільки зробить NASA незалежними від російських Союзів, але й дозволить SpaceX забрати у Роскосмосу клієнтів з космічних організацій Італії, ОАЕ, Канади, Японії, Франції, Німеччини та інших країн, які сьогодні можуть відправити своїх астронавтів на МКС тільки через Байконур на кораблях Союз.

Водночас, навіть маючи в арсеналі Crew Dragon і Starship, SpaceX не варто спокушатися, адже ситуація на ринку ракетобудування може помінятися кардинально за лічені роки.

Крім Джеффа Безоса, який має не менші амбіції зі своїми багаторазовими космічними кораблями New Shepard, невдовзі NASA може перехопити увагу аудиторії, випустивши свою багатостраждальну красуню SLS. На підході стоять і китайці, які крім власного космічного корабля готують окрему орбітальну станцію і можуть стати першою країною в історії, яка здійснила такий проект самостійно.

Що говорити, навіть у Роскосмосі днями анонсували, що витратять 8 млрд рублів (приблизно $131 млн) на спорудження нового корабля для польотів на МКС і Місяць. І це крім розробки ще однієї капсули Федерація, яка має замінити Союзи та вперше полетіти в космос у 2022-му.

Тож Маску вочевидь є з ким і за що боротися, якщо він, звісно, не вирішить піти з ракетобудування найближчими роками і почати конвеєрне виробництво вогнеметів.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X