Розриваючи повітря. Як NASA відродить еру надзвукових літаків

18 листопада 2018, 07:00

У NASA оголосили про нові розробки, які допоможуть обійти заборону на надзвукові літаки в США. НВ дізналося, чому Америка відмовилася від польотів на високих швидкостях і які технології вже існують у цій сфері.

Поки Ілон Маск лише готує систему рекордно швидких пасажирських перевезень на Землі за допомогою ракети BFR і вакуумного поїзда Hyperloop, рух на надзвукових швидкостях зараз доступний тільки для військових і космонавтів.

Відео дня

Як відомо, на батьківщині піонерів літакобудування - у США - не були зацікавлені в надзвукових розробках, оскільки ще у 1973-му Федеральна служба авіації країни заборонила польоти подібних апаратів над територією країни. Політики ухвалили таке рішення через так званий звуковий удар, що може завдати фізичної шкоди навколишньому середовищу (як на землі, так і у повітрі) після подолання літаком звукового бар'єру.

Але тепер американські інженери можуть отримати можливість створити єдиний у світі надзвуковий пасажирський літак.

Видання Newsweek передає, що державне космічне агентство США NASA працює над технологією, яка дозволить зробити найшвидші літаки безшумними.

Раніше NASA підписало контракт на $247,5 млрд із іншим американським авіагігантом Lockheed Martin. Багаторічний космічний тандем зараз конструює тихий надзвуковий літак X-59 QueSST. Модель поки не призначена для пасажирів, але повинна довести Федеральній службі авіації, що проектування нешкідливого надзвукового комерційного флоту - реальне.

Створювати X-59 QueSST почнуть у січні 2019-го, а повністю закінчити планують до 2021-го. Якщо тестовий літак Lockheed Martin і NASA успішно пройде всі випробування і дійсно позбудеться звукових ударів, - технологію планують поставити на конвеєр і будувати комерційні лайнери, місткістю до 100 пасажирів.

Враховуючи нові плани NASA і те, що державна служба авіації США незабаром може скасувати заборону на надзвукові літаки, НВ дізналося, які подібні проекти вже реалізували, а які лише планують впровадити в майбутньому.

Конкорд і Ту-144

Жодна з європейських країн не могла потягнути такий дорогий проект, тому виробництво Конкорда розділили між собою Великобританія і Франція. Радянська влада вирішили не відставати від Заходу і також сконструювала власний надзвуковий аналог - Ту-144.

Обидва літаки використовували у комерційних цілях і здійснювали пасажироперевезення по всьому світу. Радянський Ту-144 літав тільки 2 роки (з 1976-го по 1978-й), а Конкорд перевозив людей майже 30 років (до 2003-го).

Лайнери могли розганятися до 2500 км/год, і, зокрема Конкорд, доставляв пасажирів з Лондона до Нью-Йорка менш ніж за 3,5 години.

Але, через надзвичайно високу вартість виробництва і дуже дорогі квитки (цінник міг сягати більше $10 тис. за місце), країни припинили експлуатацію цих збиткових моделей, після випуску всього 20 екземплярів.

Boeing

Як уже писало НВ, кілька місяців тому американський авіагігант заявив про розробку свого гіперзвукового літального апарата, що має стати найшвидшим на планеті і доставляти людей у будь-яку точку світу за лічені години.

Це перший в історії бренду проект подібного пасажирського літака, який, як передбачається, буде долітати від Токіо до Нью-Йорка за дві години і перевершувати швидкість звуку у п'ять разів.

На конференції в Атланті компанія показала зображення лайнера, судячи з якого новий Boeing отримає футуристичний суперобтічний фюзеляж у вигляді капсули, а кількість ілюмінаторів передбачає перевезення кількох десятків людей.

Однак говорити, що дизайн літака залишиться таким самим, поки рано, адже в компанії заявляють, що літати вони почнуть не раніше, ніж за 20 років.

Spike Aerospace

Ця модель належить невеликому стартапу з Бостона. Деталі літака поки тримають у таємниці, але, схоже, що інженери націлені на відкриття безпересадочних надзвукових маршрутів Лондон-Гонконг і Дубай-Нью-Йорк.

Попри дальність польоту, Spike S-512 буде перевозити від 12 до 18 пасажирів на крейсерській швидкості в 1800 км/год. Розробники також називають свій літак безшумним і кажуть, що їхні двигуни не створюватимуть звуковий удар на землі.

Оскільки на таких швидкостях фюзеляж літака сильно нагрівається і може збільшуватися на кілька десятків сантиметрів, ілюмінатори вирішили замінити плазмовими панелями, які можуть в реальному часі транслювати вид за бортом у HD-якості.

Перший комерційний політ очікується вже в 2023-му. "Такі польоти не призначені для подорожей в Діснейленд. Це для дорожніх воїнів, яким необхідно відлітати і повертатися в різні місця дуже швидко", - говорив президент і генеральний керівник Spike Aerospace Вік Кахор.

Boom Technology

Ще один стартап, але на цей раз з Денвера. Заснована у 2014-му, через два роки компанія отримала підтримку від Virgin Galactic Річарда Бренсона.

Як і два попередніх претендента, проектувальники поки не розкривають карт, як саме вони збираються вирішити проблему звукового удару при польотах на високих швидкостях.

Відомо, що літак повинен розганятися приблизно до 2000 км/год і вміщати до 50 пасажирів. Лайнер планують використовувати на популярному для Конкорда рейсі Нью-Йорк і також долати цю відстань за 3,5 години.

Ось лише ціну на квитки планують знизити: вартість одного місця на борту в обидва боки має становити приблизно $5 тис.

Перші польоти повинні почати наприкінці 2018-го, а справжні рейси з пасажирами - у 2023-му.

Aerion Corporation

Ця компанія з Невади є одним із піонерів надзвукових розробок і готує свій літак AS2 у колаборації з Lockheed Martin і General Electric.

AS2 повинен розганятися майже до 1500 км/год і перевозити від 8 до 11 пасажирів.

Повідомлялося, що авіаперевізники вже замовили більше 10 таких екземплярів, а загалом виробник планує постачати приблизно 30 моделей на рік і заробляти на цьому $3,6 млрд.

Перший тестовий міжконтинентальний політ заплановано на 20-річчя скасування Конкорда - 2023 рік, причому на той самий рейс Нью-Йорк - Лондон. Комерційні рейси AS2 прогнозують не раніше 2026-го.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X