Як Boeing підклав свиню NASA - фото

Як Boeing підклав свиню NASA

23 грудня 2019, 20:05

Космічний корабель Boeing Starliner не зміг зістикуватися з МКС. Тепер NASA залишається сподіватися на компанію Ілона Маска.

Коротко:

 що сталося з першим космічним кораблем Boeing

 чому NASA залежить від Роскосмосу

 як Ілон Маск допоможе американцям літати на МКС не через Казахстан

К омпания Boeing провалила перший тестовий запуск космічного корабля Starliner. Через це в NASA змушені знову перенести дату відправки своїх астронавтів на Міжнародну космічну станцію (МКС).

Відео дня

Політик Володимир Жириновський упевнений, що російські вчені можуть затопити Америку, змінивши гравітаційне поле Землі. Такі заяви викликають, скоріше, сміх, а не страх, але, в деяких аспектах, доля США все-таки залежить від дій учених з Росії.

Незважаючи на те, що Роскосмос багато в чому програє NASA, американська аерокосмічна адміністрація вже майже 10 років не може обійтися без допомоги російської держкорпорації.

Тепер, через бажання NASA відмовитися від використання російських (точніше  радянських) космічних кораблів Союз, Ілон Маск може заробити ще кілька мільярдів на свою марсіанську мрію, а компанія Boeing  заповнити дірки в бюджеті внаслідок провального запуску лайнерів 737 Max.

Останні кілька років між SpaceX і Boeing розгорілася неабияка конкуренція за право відправляти астронавтів NASA на МКС на своїх кораблях. Щоправда, компанія Маска сильно затримує терміни запуску першого керованого польоту Crew Dragon, а орбітальний дебют Boeing Starliner днями закінчився провалом.

Закривши програму Space Shuttle у 2011-му, NASA опинилося між двох вогнів: найвідоміша космічна корпорація в світі змушена то припиняти, то продовжувати контракти з Роскосмосом і чекати, поки її підрядники виконають свої обіцянки з будівництва космічних кораблів.

У зв'язку з цим, НВ розбиралося, коли астронавти NASA, нарешті, зможуть літати на МКС не через Казахстан.

NASA

Фото: NASA

Що трапилося з Boeing Starliner?


Днями у Boeing провели перший тестовий запуск космічного корабля CST-100 Starliner. Апарат успішно стартував з Космічного центру Кеннеді у Флориді на двоступеневій ракеті-носії Atlas V, яку Boeing розробив спільно з Lockheed Martin.

Політ проходив у штатному режимі перші 30 хвилин, але, після того, як Starliner відстикувався від ракети, космічний корабель вийшов на суборбітальну траєкторію, що не дозволило йому постійно обертатися навколо Землі.

Замість цього Starliner мав запустити власні двигуни і піднятися вище в космос на заплановану орбіту. З якихось причин силова установка не запустилася вчасно, і космічний корабель не зміг зістикуватися з МКС. Глава NASA Джим Брайденстайн заявив, що, можливо, виникли проблеми з програмним забезпеченням, і Starliner не запустив двигуни в автоматичному режимі в потрібний момент.

Команда могла запустити двигуни вручну, але коли вони помітили проблему  було занадто пізно, адже Starliner зайшов у мертву зону поза досяжністю сигналів від супутників комунікації. Через невелику помилку представники Boeing провалили перший тестовий політ свого корабля, на якому в майбутньому мають літати астронавти NASA.

NASA
Фото: NASA

Проте, американський авіабудівний гігант поставив новий рекорд: CST-100 Starliner став першим космічним кораблем, зробленим у США, який успішно приземлився на материковій частині Землі. Апарат посадили на військовій базі в Нью-Мехіко, а досі всі подібні капсули NASA, призначені для астронавтів, спускалися виключно в океан.

І хоч Starliner провалив свою місію, дослідники отримали дуже важливі дані під час польоту космічного корабля. У Boeing заявили, що за допомогою обладнання на манекені Rosie, який був усередині апарату під час тестового польоту, команда зібрала 85-90% потрібних даних про те, що б відчувала жива людина на борту Starliner.

CST-100 Starliner  це космічний корабель, який Boeing розробляє в межах контракту з NASA для програми Commercial Crew: кілька років тому американська аерокосмічна адміністрація домовилася з кількома приватними компаніями про створення космічних капсул для доставки своїх астронавтів на МКС і назад.

Через провальний запуск корабля від Boeing інженерам знову потрібно буде перевіряти системи безпеки та управління апаратом. Однак, Брайденстайн заявив, що «шатли NASA ніколи не літали в автоматичному режимі», і те, що Starliner не зміг зістикуватися з МКС, як передбачалося, не означає, що пілотований політ потрібно буде переносити. Першу керовану астронавтами NASA місію на МКС на кораблях Starliner планували на початок 2020-го, але точна дата поки що невідома.

SpaceX

Фото: SpaceX

Хто ще має зробити корабель для NASA?


Головним претендентом на роль перевізника астронавтів NASA є компанія SpaceX Ілона Маска. Їхня нова капсула Crew Dragon успішно зістикувалася з МКС в автоматичному режимі ще в березні минулого року.

У липні 2019-го астронавти NASA Боб Бенкен і Даг Херлі мали вперше полетіти на МКС на кораблі Crew Dragon у межах місії Demo-2. Але, за кілька місяців до цього, під час тестових випробувань двигунів, капсула SpaceX вибухнула, і перший пілотований запуск довелося відкласти.

Тоді інженери перевіряли систему аварійного скидання Crew Dragon, яка повинна дати можливість екіпажу в екстреній ситуації безпечно відстикуватися від ракети-носія. За частки секунди до запалювання восьми допоміжних двигунів SuperDraco тестовий корабель вибухнув. У SpaceX з'ясували, що причиною аварії став витік палива (точніше  рідкого окислювача азотного тетраоксиду або NTO) через неякісний клапан, після чого в системах двигуна підвищився тиск і весь корабель вибухнув.

Перший політ Crew Dragon на МКС з людьми на борту спершу відклали на кінець осені 2019-го, а нещодавно в SpaceX заявили, що запуск пілотованої місії відбудеться не раніше 2020-го. Причина затримки  згадане аварійне тестування.

SpaceX
Фото: SpaceX

Останнім етапом підготовки капсули SpaceX стане новий тест систем безпеки для екстреної відстиковки 11 січня 2020-го. Тоді корабель запустять на ракеті SpaceX Falcon 9 з Космічного центру Кеннеді і на половині його шляху до МКС ініціюють аварійну ситуацію. Crew Dragon повинен буде автоматично запустити вісім двигунів SuperDraco, відстикуватися від ракети і за допомогою парашутів повернутися на Землю.

Рівно рік тому така система дозволила російському космонавту Олексію Овчініну і американському астронавту Ніку Хейгу безпечно повернутися на Землю, коли через дві хвилини після запуску на ракеті Союз аварійно відмовили двигуни.

Через неготовність цієї системи безпеки перший пілотований політ астронавтів NASA на кораблі Crew Dragon відклали як мінімум на 8 місяців, і поки невідомо, коли саме він відбудеться. Представники Boeing, зі свого боку, від самого початку планували відправити американців на МКС за допомогою CST-100 Starliner ще в серпні 2019-го, але, після недавнього провального запуску, схоже, що вони програють за термінами своїм конкурентам зі SpaceX.

Загалом керівництво NASA виділило понад $8 млрд на будівництво капсул Сrew Dragon і Starliner,  $4,82 млрд для Boeing і $3,14 млрд для SpaceX. У компанії Ілона Маска заявляли, що їхній космічний корабель дасть можливість NASA відправляти одного астронавта на МКС за $58 млн (що більш ніж на $20 млн менше, ніж чинна вартість відправки). У Boeing поки не розкривають аналогічні цифри, але, ймовірно, NASA обійдеться дорожче відправляти астронавтів на капсулах Starliner, оскільки для цього використовують ракети Atlas V, які вважаються застарілими, в порівнянні з багаторазовими носіями Falcon.

Роскосмос

Фото: Роскосмос

Як NASA зараз літає на МКС?


З 1981-го до 2011-го NASA користувалося своїми легендарними човниками Space Shuttle. Ці апарати не тільки доставляли американців на МКС, але й відіграли головну роль у спорудженні першої космічної орбітальної станції на початку 1990-х.

Але, після 30 років експлуатації, човники, зокрема останній з них — ракетоплан Atlantis, виявилися занадто дорогими в обслуговуванні, оскільки для їх запуску потрібно було витрачати дуже багато палива. У NASA вирішили скористатися послугами російських кораблів Союз, і платити Роскосмосу більше $80 млн за одне місце на цьому космічному кораблі.

Ні, капсули Союз не були технологічнішими або надійнішими, просто шаттли мали інше призначення: ці апарати використовували переважно для доставки вантажів, і під час їх розробки у другій половині XX століття ніхто не очікував, що всі космічні програми, зокрема й американська, згортатимуться, і людям не знадобиться постійно відправляти десятки тонн вантажу на орбіту і назад.

Компактний Союз із трьома посадковими місцями, на відміну від шатлів, які могли взяти на борт до восьми людей, виявився практичнішим у сучасну епоху «спокійного космосу». Виконавши своє завдання зі спорудження МКС і маючи в арсеналі 134 успішні запуски, шатли пішли на спочинок, а NASA залишилося без транспортного засобу для відправки своїх астронавтів на МКС.

NASA
Фото: NASA

Очевидно, що NASA вже ось-ось почне користуватися капсулами Boeing Starliner та SpaceX Crew Dragon. Проблема в тому, що це «ось-ось» триває вже більше року, і в NASA спочатку заявляли, що розірвуть контракт з Роскосмосом у 2018-му, а пізніше, через зрив дедлайнів підрядниками, були змушені продовжити співпрацю з російськими колегами до осені 2020-го.

Так, Crew Dragon зможе відправляти на МКС до 7 астронавтів за один раз і, так, запуски з стартових майданчиків у США, а не в Казахстані, будуть набагато простішими і дешевшими для NASA. Але, через вибух двигунів на кораблі SpaceX, американці пропустили перші пілотовані запуски влітку, і в кінці вересня 2019-го знову полетіли на МКС на Союзі.

Тоді в Байконурі на кораблі Союз МС-15 на МКС відправили Олега Скрипочку з Роскосмосу, Джесіку Меїр з NASA і Хаззаа Аль-Мансурі з Арабських Еміратів. Американка Меїр має повернутися на Землю на тому ж Союзі МС-15 разом зі своїм напарником Ендрю Морганом і капітаном корабля Олегом Скрипочкою у квітні 2020 го.

Одразу після цього в складі російського екіпажу Союз МС-16 на МКС планують відправити Крістофер Кессіді з NASA. Якщо тестовий запуск SpaceX 11 січня 2020-го пройде успішно  Кессіді випередять Даглас Герлі і Боб Бенкен, які стануть першими астронавтами, що прибули на МКС на приватному космічному кораблі.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X