Від гвинта. Шість електричних літаків, які скоро захоплять небо

9 липня 2018, 20:05

У штаті Вашингтон планують запустити регіональні авіарейси на електричних і гібридних літаках. Для реалізації проекту влада запросила найбільших розробників і створили Робочу групу з питань електричних літаків.

Поки в Україні багато хто не знає про стандарти шкідливих викидів «Євро» та бачили електрозаправні станцію лише в інтернеті, в одному з американських штатів планують перейти на електричну цивільну авіацію.

Відео дня

Як пише General Aviation News, в середині червня 2018-го Департамент транспортної авіації штату Вашингтон провів першу зустріч Робочої групи з електричних літаків.

Влада проконсультувалася зі стартапом Zunum Aero, який з 2013-го розробляє повністю електричний регіональний літак, а також зібрала розробників електролітаків та представників енергетичних компаній і аеропортів.

До кінця 2019 року експерти планують визначити, наскільки реальний перехід на електричну та гібридну авіацію, оцінити можливий вплив такого переходу на ринок праці та екологічну обстановку в штаті.

Прогресивний західний штат США випередили лише норвежці, які нещодавно ухвалили програму переходу на електричну авіацію до 2040-го.

Саме поняття електроавіаціі тепер не божевілля, а реальність. Плани європейського союзу суттєво скоротити викиди парникових газів та висока ціна палива змушують багатьох авіавиробників починати рух в сторону екологічно чистих літальних апаратів.

У перспективі, такі літаки могли б значно знизити ціну квитків, підніматися вище та літати в умовах низького повітряного опору, ну і, звичайно, позбавити пасажирів та жителів околиць аеропортів постійного шуму двигунів на викопному паливі.

Але поки, найуспішніші прототипи електролітаків можуть перевозити лише кількох людей, розганятися максимум до 300 км/год і перебувати в повітрі не більше двох-трьох годин. Такі показники просто смішні для гігантів типу Airbus і Boeing.

Хоча, як не дивно, і ці виробники розвивають електротехнології в авіації та навіть мають свої розробки.

Найбільші виклики для електричних і гібридних літаків зараз - це збільшення енергетичної щільності акумуляторів, оптимізація форми фюзеляжу, створення ефективних і надійних систем охолодження та розробка необхідних для цього матеріалів.

Також, якщо компанії планують використовувати змінні батареї і постійно перезаряджати їх, щоб літаки не простоювали - потрібно вирішити проблему робочого циклу енергоблоків, адже навіть сучасні акумулятори вимагають заміни після 1000-2000 перезаряджень.

У порівнянні з турбінами на реактивному паливі, електродвигуни для літаків мають ряд невирішених завдань, але багато стартапів та великих компаній все одно працюють у цій сфері, оскільки усвідомлюють важливість цього напрямку.

Видання TechCrunch створило добірку найбільш перспективних проектів електричних літаків.

Airbus E-FAN X

Спільний проект Airbus, Rolls-Roys і Siemens планується як гибридно-електричний авіалайнер. Апарат розробляється на базі Airbus E-FAN - двомісного акумуляторного літака, який здійснив перший політ у 2014-му.

Планується, що, на відміну від свого попередника, Airbus E-FAN X матиме двигун і генератор без криогенного охолодження, та стане проміжною гібридною розробкою на шляху до повністю електричних літаків.

Airbus E-FAN X повинен здійснити перші польоти вже у 2020-му.

Zunum Aero

За підтримки Boeing і JetBlue, Zunum Aero розробляють свій гибридно-електричний регіональний літак вже п'ять років.

У 2017-му компанія почала розробку 12-місного літака з планами запустити його в 2020-му. Окрім батарей, модель матиме генератори, які підживлюються паливними турбінами. Такий потрійний енергетичний ланцюг має підвищити запас ходу літака до 1300 км.

Zunum вже оголосили про будівництво першого прототипу і планують виробляти регіональні літаки з 10-50 посадочними місцями.

Eviation Alice

Ця ізраїльська модель матиме досить оригінальне розташування пропелерів - два з боків і один у хвості.

Літак практично повністю створений з композитних матеріалів, та незабаром повинен з'явиться його перший прототип для бізнес і приміських перельотів.

Wright Electric

Молодий стартап отримав підтримку від бізнес-акселераторів з Кремнієвої долини та британського лоу-костера EasyJet.

Авіаперевізник планує створити 180-місцевий електричний лайнер до 2027-го, хоча поки Wright Electric представили лише концепт-версію для двох пасажирів з батареями, загальною вагою у 270 кг.

Ampaire

Стартап електролітака з незвичайним дизайном планує отримати ліцензію Федерального управління цивільної авіації США до 2020 року і поставити на конвеєр свою 7-9 місну модель з запасом ходу до 160 км.

Компанія розробляє систему заміни батарей та повинна почати перші тести вже наступного року.

Joby Aviation

Компанія розробляла електричні двигуни понад 10 років, і зараз, спільно з NASA, працює над одним з найперспективніших електролітаків.

У разі проходження сертифікації, на виробництво може бути поставлений п'ятимісний літак, здатний пролетіти до 240 км. Така розробка стане в нагоді для комерційних регіональних польотів.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X