Навіщо CША готує нову версію легендарного літака-шпигуна U-2

10 червня 2020, 20:00

ВПС США виділили $50 млн на модернізацію літака-розвідника U-2. Навіщо комусь знадобилося воскрешати літак 60-річної давності, який став символом холодної війни?

Важко посперечатися з тим, що майбутнє військового авіабудування стоїть за різними комп'ютерними системами, які зроблять польоти дронів ще точнішими й ефективнішими, ніж роботу навіть найпрофесійнішого пілота на Землі.

Відео дня

У Пентагоні вже заявляють, що повітряні протистояння перетворюються на «боротьбу алгоритмів з алгоритмами», і навіть готують свій безпілотник, який зможе позмагатися з найсучаснішим винищувачем США — F-35, пілотованим живою людиною.

Вага дронів стає все меншою, вбудовані системи на борту — компактніші, а енергоефективність — вища. Все це дозволить найкращим безпілотникам у перспективі стати ідеальним літальним засобом для виконання будь-яких військових завдань.

Однак, нещодавно у Військово-повітряних силах США вирішили виділити $50 млн на модернізацію старого літака-шпигуна U-2, який розробили ще в середині минулого століття. Кому спало на думку воскресити розвідувальну залізяку з розмахом крила 30 метрів? І найголовніше — навіщо?

Але не поспішайте з висновками.

Розроблений компанією Lockheed Martin розвідувальний літак U-2 повинен був стати недоступним для виявлення іншими країнами, і літав настільки високо, що його не повинна була дістати жодна ракета у світі.

Практична стеля U-2 становила понад 21 км, — це вдва разиічі вище, ніж висота, на якій літають сучасні пасажирські авіалайнери.

Але американські конструктори прорахувалися, коли навесні 1960-го відправили черговий U-2 для розвідувального польоту над територією СРСР, а радянські військові збили його і захопили в полон льотчика ЦРУ Гаррі Пауерса. Через десятки років Стівен Спілберг зняв фільм про це з Томом Генксом у головній ролі.

Ще один U-2 був збитий радянською ракетою в листопаді 1963-го над Кубою, через що цей літак став символом холодної війни і, зокрема, Карибської кризи. Незважаючи на провал розвідки США на початку 1960-х, U-2 залишився надзвичайно ефективним літаком-шпигуном, і 35 одиниць цих моделей досі стоять на озброєнні американської армії.

whichcar.com.au
Фото: whichcar.com.au

Новий контракт ВПС США з компанією Lockheed Martin передбачає «авіонічно-технічне» оновлення літака і передбачає, що модифіковані версії U-2 почнуть літати вже у 2022-му. Важливо, що моделі U-2, які все ще експлуатуються американськими військовими, були розроблені на початку 1980-х і отримали близько 80% спільних деталей з оригінальними версіями літака 1955 року випуску.

Інженерно цей розвідник як і раніше залишається актуальним через свою форму планера з розмахом крил понад 30 метрів, що дозволяє йому літати на рекордні відстані на великих висотах. Грамотно сконструйований U-2 досі перевищує можливості більшості тактичних літаків, і є ідеальним інструментом для збору розвідувальних даних.

Тому в ВПС США вирішили не відмовлятися від свого «дідуся-шпигуна», і виділили гроші на його технічне доопрацювання. За цю можливість варто дякувати інженерам Lockheed Martin, які багато років тому зробили свій літак модульним: громіздкі радіоприймачі і камери зі складними електричними системами розмістили в великих відсіках, що дозволяє легко їх замінити на сучасні пристрої.

Як результат — оновлений U-2 балує сьогоднішніх американських розвідників надлишком простору і потужності.

Що стосується безпосередньо оновлення техніки — в Lockheed Martin планують укомплектувати модифікований U-2 спеціальним комп'ютером, який може обмінюватися даними з різними комунікаційними системами на суші, в морі, повітрі і навіть у космосі.

Це повинно надати пілотам більше даних про політ і дозволити їм краще контролювати ситуацію під час розвідувальних місій.

Звичайно, оновлення чекає і старий «кокпіт» пілота: всі аналогові пристрої замінять на сенсорні екрани і зроблять їх максимально інформативними і ергономічними. Якщо не розумієте про що мова — погляньте на панель управління застарілих космічних кораблів Space Shuttle і порівняйте їх з обладнанням у новій капсулі SpaceX Crew Dragon.

Reddit
Фото: Reddit

«У реальності це дозволить літаку спілкуватися з винищувачами п'ятого і четвертого поколінь, а також передавати інформацію військам на землі або кораблям у море», — каже менеджер програми з оновлення U-2 від Lockheed Martin Шон Тетчер.

За його словами, модифікація дозволить U-2 залишатися ефективним літаком-розвідником і літати ще як мінімум 40 років, виконуючи свої бойові завдання.

Безумовно, те, що вершина інженерної думки середини минулого століття продовжує жити й досі, не може не вражати. Але сам факт воскресіння найпопулярнішого літака часів холодної війни трохи насторожує.

Особливо на тлі наростання протистояння Росії і США в космосі.

Схоже, спадкоємцям Спілберга також буде над чим попрацювати.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X