
Кіберспорт і війна. Як український кіберспортивний бізнес змінився від початку повномасштабного вторгнення
2022 рік мав стати ще одним успішним роком для представників українського кіберспорту.
Важко назвати сегмент національного бізнесу, який не змінився від початку великого вторгнення Російської Федерації на територію України. Кіберспорт не став винятком. У зв’язку з повномасштабною війною українські організації трансформувалися, змінювали підходи до ведення бізнесу, а також запускали пілотні проєкти та виходили на нові ринки. Як змінилися кіберспортивні компанії родом з України за останній рік?

Відмова від контрактів та партнерств із російськими контрагентами
До 24 лютого 2022 року український кіберспорт був тісно інтегрований із російським. Цей феномен навіть мав назву — СНД-кіберспорт. Термін часто можна було почути у контексті опису особливостей ведення бізнесу у Східній Європі. Турнірні оператори рідко розрізняли глядачів з України, Казахстану, Росії та Білорусі, а просто називали їх «СНД-ком'юніті».
Основною мовою «СНД-ком'юніті» вважалася російська. За права на російськомовні трансляції йшла активна боротьба — ціни завжди були одними із найвищих на ринку. Для команд було цілком нормально складати міжнародні мікси, де разом могли грати й українці, і росіяни, і білоруси.
Сьогодні віри в СНД-кіберспорт, як і у спорт поза політикою, немає. Більшість кіберспортивних організацій та турнірних операторів ще на початку повномасштабного вторгнення розірвали усі контракти з партнерами із Росії. Це стосується як рекламних угод, так і домовленостей на створення російськомовних трансляцій. Наприклад, українська компанія WePlay Studios (раніше — WePlay Esports) розірвала всі контракти з компаніями з Росії та Білорусі, а також припинила мовлення російською на всіх своїх каналах.

Нова весна українськомовного контенту
Разом з відмовою від російськомовного продукту зріс попит і на контент українською мовою. Ком’юніті почали об'єднувати не лише спільні інтереси, а й цінності та принципи. За рік українськомовні трансляції не лише не поступаються за показниками переглядів російськомовним ефірам. За якістю та інтерактивністю українськомовний каст часом навіть сильніший за багато іншомовних трансляцій.
59 тисяч — стільки глядачів на піку дивилися українськомовну трансляцію від Maincast матчу між Monte та Natus Vincere на BLAST Paris Major 2023. Це рекордний показник кількості глядачів українськомовного касту кіберспортивного турніру. Друге місце за кількістю спостерігачів належить трансляції ефіру The International 2022 з Dota 2 українською мовою — матч між Team Secret та Tundra Esports одночасно дивилися понад 46 тисяч людей.

Не менш популярним став і контент на геймінг-тематику. За травень 2023 року загальна кількість годин перегляду трансляцій на Twitch українською мовою становила понад 4 мільйони. При цьому середня кількість глядачів на одній трансляції була 5600 людей. На YouTube показники не менш гідні. Так, запущений лише навесні 2023 року, канал КЛІК (Клуб любителів історії кіберспорту) під кожним відео збирає щонайменше 2 тисячі переглядів.

Аналіз бізнес-моделі та вихід на нові ринки
Про проведення турнірів та змагань в Україні в офлайн-режимі — з глядачами та гравцями на арені — сьогодні не йдеться. Це надто небезпечно через постійні обстріли всієї території України. Як і інші галузі, кіберспорт зазнає збитків у зв’язку з війною. Шукати бюджети всередині країни важко — усі ресурси йдуть на допомогу армії, що є правильним.
Багато українських кіберспортивних компаній шукають альтернативні рішення та проєкти за кордоном. Одним із таких бізнесів є й WePlay Studios. Колишній кіберспортивний турнірний оператор, а сьогодні контент-продакшн студія у червні 2022 року відкрила кіберспортивну арену у Лос-Анджелесі, США. Уся команда на локації — українці, які на момент 24 лютого 2022 року були за кордоном.
Компанія уклала партнерство з Enthusiast Gaming, у межах якого WePlay виступає як офіційний технічний партнер шоу NFL Tuesday Night Gaming Season 1. NFL Tuesday Night Gaming — розважальне онлайн-шоу, де щотижня зірки NFL (National Football League) та провідні інфлюєнсери зі сфери геймінгу змагаються між собою в Rocket League, Fortnite, Fall Guys та Madden NFL. Команда WePlay як віддалено з київського офісу, так і на локації працювала над розробкою та впровадженням формату проєкту, його дизайн- та контент-складовою, створенням дизайну сцени, комп’ютерної графіки та доповненої реальності під час трансляції, а також над технічним забезпеченням шоу. Наразі йдуть перемовини про запуск другого сезону проєкту.

Благодійні проєкти та допомога українському ком’юніті
При тому, що часто кіберспорт як бізнес сприймається скептично та інфантильно, у такий важкий для країни час ця індустрія проявила свідому позицію. Складно назвати бодай одну організацію чи компанію, яка не робить внесок у майбутню перемогу України.
Natus Vincere проводять благодійні турніри для збору коштів для армії, передають автомобілі Збройним силам України та створюють благодійний мерч. Maincast роблять публічні збори серед аудиторії та талантів на інструменти та необхідну техніку на потреби української армії. B8 проводять благодійні шоу-матчі для збирання коштів громадським організаціям, на міжнародному рівні поширюють інформацію про війну в країні. WePlay Studios закуповують гуманітарну допомогу для дітей, що постраждали від війни, та щомісяця передають частину доходу Фундації Течія, яка займається допомогою українській армії. Перелічувати всіх, хто допомагає, можна довго.
З початком повномасштабної війни розпочалися глобальні зміни в кіберспорті. Команди та кіберспортсмени з Росії підпадають під санкції, і невідомо, яке майбутнє у російського кіберспорту та чи є воно взагалі. Для українського кіберспорту ситуація також змінилася: почали розвиватись українськомовні трансляції, запускатись локальні та міжнародні партнерства. Кіберспортивний бізнес в Україні став гнучкішим і при цьому згуртованішим. А після перемоги на Україну чекатимуть ще чимало нових турнірів, досягнень та перемог на міжнародній арені.