Siri, заводь. Як українські айтівці перетворюють машини на гаджети - фото
Спецпроект

Siri, заводь. Як українські айтівці перетворюють машини на гаджети

7 квітня 2021, 13:19

У сучасних автомобілях з’являється все більше електронних функцій і складних цифрових систем, які перетворюють традиційний транспортний засіб на повноцінний гаджет на колесах. У цього тренда є свої причини, зокрема — Ілон Маск з його електрокарами Tesla.

Олексій Червінський-Івашура,

Віце-президент Automotive-напрямку у IT-компанії Luxoft

Віце-президент Automotive-напрямку у IT-компанії Luxoft Олексій Червінський-Івашура пояснив нам у інтерв'ю, як молоді компанії змогли втерти носа гігантам автопрому, чому Tesla розділила ринок автомобільного виробництва на «до» і «після», і хто стоїть за створенням складних IT-систем для нових моделей Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, Ford та інших.

«Це 2,5-тонна семимісна PlayStation», — таке короткий опис дав британський автожурналіст Джеремі Кларксон новому повністю електричному кросоверу Tesla Model X.

К ларксон підтвердив, що масовий вихід електрокарів Tesla на ринок став відправною точкою активного перетворення традиційних автомобілів на гаджети. Практично повна відсутність фізичних кнопок всередині, максимальна простота в управлінні, величезний планшет у центральній частині торпедо і, звичайно, різноманітний набір функцій, враховуючи дурні ігри, навігацію на Марсі і можливість керування машиною зі смартфона. Все це — характеристики різних моделей Tesla, які стали справжнім безумством на ринку і змусили всіх без винятку автовиробників переглянути своє ставлення до розробки авто.

Додайте до цього кращу систему автономного управління у світі, божевільну динаміку двох електромоторів, напряму під'єднаних до коліс, а також можливість налаштовувати авто дистанційно, — і ви отримаєте абсолютно новий концепт автомобіля, в якому програмне забезпечення грає набагато більшу роль, ніж всі механізми і технічна частина.

Як результат цих змін — вже у 2018 році один з найстаріших автовиробників у світі Daimler став учасником виставки споживчої електроніки CES. Компанія представила там нову інформаційно-розважальну систему MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Згодом ця система дебютувала у компактній моделі Mercedes-Benz A-Class нового покоління. MBUX змогла змінити уявлення про інформаційно-розважальні системи, не тільки як про інструмент управління самим авто, але і різними елементами його інтер'єру.

Істотну роль в створенні системи MBUX зіграла IT-компанія Luxoft, а точніше її Automotive-підрозділ, представники якого розробляли цю технологію спільно зі своїми партнерами.

Віце-президент Automotive-напрямку Luxoft Олексій Червінський-Івашура розповідає в інтерв'ю, як саме відбувається створення подібних систем для великих автовиробників, навіщо «динозаврам» автопрому підлаштовуватися під нові умови ринку і чому компанії Apple або Sony вже у найближчі роки можуть стати серйозними виробниками автомобілів.

Luxoft

Фото: Luxoft

Коли машини перетворилися на гаджети і що це означає?

«С трімкий розвиток сучасних IT-технологій в автомобілях і перетворення їх на гаджети відбулося одночасно зі стартом продажів найдоступнішого електрокара від компанії Tesla — Model 3, тобто приблизно років п’ять тому», — говорить Олексій.

За його словами, Ілон Маск зі своєю компанією Tesla перевернули традиційний авторинок найбільш незвичайним способом: замість того, щоб боротися з Daimler, Volkswagen, BMW та іншими мостивими виробниками їх же засобами, — він вирішив перетворити автомобіль на гаджет з колесами. Основна конкурентна перевага таких авто — infotainment, наявність вбудованих планшетів і різноманітних електронних функцій, враховуючи можливість оновлення технічних налаштувань електрокара over-the-air (з англ. — оновлення «по повітрю»).

«Відомі випадки, коли Tesla вирішувала проблеми з гальмівною системою своїх авто або їх динамічними параметрами просто відправляючи клієнтам оновлення програмного забезпечення машини. Це дозволяє рідше відвідувати автосервіси, значно спрощуючи процес експлуатації і техобслуговування автомобілів», — пояснює керівник напрямку Automotive в Luxoft Україна.

Саме у електромобілях основний фокус зроблений на ПЗ, оскільки більшість подібних машин сьогодні розробляються на основі так званої «software-defined car» концепції (управління автомобілем через програмне забезпечення). Щоб налаштувати і іноді навіть полагодити таке авто можна використовувати не фізичні інструменти, а рядки програмного коду.

На відміну від цього, в автомобілях з ДВЗ новий функціонал у переважній більшості випадків прив’язаний до певного «заліза», — блоку управління або процесору, який потрібно встановити, забезпечити можливість його прошивки для різних країн і т. і. Не кажучи вже про необхідність фізичного відвідування СТО для виконання регламентного огляду.

«До популярності Tesla традиційні автовиробники поглядали у цю сторону, але все одно ставилися до подібних процесів скептично, прогнозуючи, що такі машини не будуть популярними серед широкої аудиторії. Проте цей напрямок підтвердив свою життєздатність і зараз він має величезні перспективи».

depositphotos
Фото: depositphotos

Як це позначилося на «динозаврах» автопрому?

П редставник IT-компанії вважає, що у будь-який виробничій сфері подібні потрясіння відіграють позитивну роль: «Я не знаю, наскільки таких змін хотіли „динозаври“ автопрому, оскільки їм було простіше грати за старими правилами ринку і спиратися на те, як вони зарекомендували себе для аудиторії протягом багатьох років. Однозначно, великі автоконцерни знали, що рано чи пізно такі зміни відбудуться, але навряд чи вони очікували цього так швидко».

Якщо говорити про розвиток Tesla — успіх цієї молодої компанії не був безумовним, як і у випадку з усіма іншими автомобільними компаніями. Каліфорнійський виробник дуже довго мав збитки, відбудовував особливу модель продажу автомобілів, мережі електрозаправних станцій, які у підсумку дозволили досягти успіху і почати заробляти гроші.

«Аналогічні ситуації відбувалися і з впровадженням мобільних телефонів або навіть електричних лампочок. Спочатку у це ніхто не вірив і не розумів, як можна користуватися електрикою, коли є гас і віск, та як можна їздити на автомобілі, якщо коні набагато простіші і безпечніші. Такою „лампочкою“ для класичних виробників автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння стала і компанія Tesla Ілона Маска».

Чому саме електрокари стали каталізатором прискореного впровадження IT-систем в автомобілі?

У Luxoft цей феномен пояснюють просто: електромобілі йдуть новим шляхом, який первинно сфокусований на діджиталізації, а авто з ДВЗ залишаються свого роду «замкнутими системами», в яких для додавання сучасних технологій управління та обробки даних потрібно платити значні кошти.

Крім цього, водієві електрокара не потрібно стежити за станом двигуна на викопному паливі, враховуючи температуру і тиск всіх його газів/рідин, які крутять колеса завдяки спалюванню інших газів/рідин.

«Це ж стосується і питання передачі даних. Електромобілі оснащені величезною кількістю датчиків, разом із радарами та лідарами для систем автопілота, камерами для оцінки втоми водія, які вимагають наявності відповідних програм, алгоритмів і обчислювальних потужностей для їх обробки. У „звичайних“ машинах реалізувати зазначені вище опції набагато складніше і дорожче», — пояснює Олексій Червінський-Івашура.

Для того, щоб створювати системи інфотейнменту і мультимедіа в автомобілях, які будуть активно рухатися в напрямку мобільних гаджетів, планшетів і смартфонів, — необхідна наявність платформи, яка дозволить на програмному рівні «дописувати» будь-які компоненти.

depositphotos

Фото: depositphotos

«Замість того, щоб поелементно покращувати існуючі розробки в авто з двигуном внутрішнього згоряння, для електромобілів створюють нові архітектури, які з перших етапів виробництва будуть спроектовані під обробку масивів даних. Саме так і зробила молода компанія Tesla: у неї не було ніякої технологічної спадщини, як у інших виробників, тому вона створила свої машини «з нуля».

Враховуючи це, продовжує Червінський-Івашура, вже сьогодні у автосвіті говорять про те, що «software» — це новий «hardware», тобто цифрові програми поступово починають займати роль складних механізмів, які розроблялися до цього десятиліттями.

Як і у випадку з традиційним «залізом» або всіма механічними вузлами в автомобілях, дуже велика ймовірність того, що серед сотень мільйонів рядків комп’ютерного коду також будуть помилки, які призведуть до неправильної роботи однієї з функцій або несправності всього авто.

Для вирішення цієї проблеми автогіганти створюють власні уніфіковані операційні системи для автомобілів, які після тестування і сертифікації використовуються ними для більшості своїх моделей.

«За аналогією з вакцинами, нові технології в автомобілях — це питання часу, сертифікації, всіляких перевірок і, звичайно, годин експлуатації», — підкреслює Олексій.

Чи хочуть користувачі, щоб їхні машини перетворювалися на гаджети?

«Я думаю, що несприйняття частиною аудиторії чогось нового завжди було, є і буде. У випадку з мобільними телефонами, я пам’ятаю реакцію багатьох людей близько 15 років тому, які не розуміли, навіщо переходити на сенсорні дисплеї, якщо за допомогою фізичних кнопок можна набагато зручніше дзвонити і використовувати всі функції», — проводить паралелі фахівець з автомобільних IT-технологій.

На думку Олексія, несприйняття нових технологій у автосвіті триватиме певний час. Однак, вже сьогодні все більше автовиробників повністю відмовляються від аналогових приладів і переходять на цифрові системи, підтверджуючи курс на «діджиталізацію» автомобільної індустрії.

«Користувачі преміум-сегмента вже звикли до таких речей, як проекційний дисплей, голосове управління або „помічник водія“. Точно так само вони звикнуть і до інших ще більш інноваційних технологій — наприклад, електронного двійника улюбленого смартфона в автомобілі. Фактично, сенсорний екран дозволяє викликати будь-яку функцію одним дотиком, до такого управління потрібно просто звикнути. Але рух в цьому напрямку однозначно триває», — розповідає менеджер Luxoft.

Підкреслимо, що дуже багато сучасних цифрових технологій розробляються саме для електромобілів. І це стосується не тільки Tesla, але і концерну Daimler з їх новою лінійкою повністю електричних Mercedes-Benz, а також Porsche, Ford, Volkswagen, Volvo, BMW і всіх інших.

Питання впровадження та розвитку електрокарів актуальне і для нашої країни. Хоча варто враховувати, що українські автомобілісти продовжать користуватися автомобілями з ДВЗ і зрозумілими їм системами управління ще якийсь час. Як мінімум доти, поки виробники повністю не відмовляться від таких автомобілів.

depositphotos

Фото: depositphotos

Хто пише мільйони рядків коду для автовиробників?

«В ажливо розуміти, що всі автовиробники — це OEM [original equipment manufacturer або оригінальний виробник обладнання — ред], які мають своїх постачальників першої, другої ланки і т. і. Простіше кажучи, у будь-якого відомого автомобільного бренду є свої партнери-виробники деталей для двигуна, шасі, силової конструкції і електроніки», — говорить Червінський.

Завдання OEM — зібрати всі ці елементи воєдино, налаштувати і випустити готовий автомобіль під своїм брендом, відповідаючи за якість продукції.

Однак, як пояснюють в Luxoft, з часом автовиробники помітили, що через існування такого ланцюжка великі автомобільні компанії втрачають свої права інтелектуальної власності на певні рішення. Тому автоконцерни починають створювати у себе software-організації, заводять партнерські відносини з такими компаніями, як Luxoft і запускають спільну розробку.

«За таким принципом ми працюємо з безпосередньо автовиробниками або ж з їх головними постачальниками. Ця синергія зараз використовується практично скрізь, і наші спеціалісти можуть з гордістю відзначити для себе, що, наприклад, певний елемент навігаційної або мультимедійної системи там розробляли саме вони», — розповідає Олексій Червінський-Ивашура.

Завдяки такому об'єднанню автоконцернів і IT-компаній цілком ймовірно, що вже незабаром виробники гаджетів можуть почати випускати власні автомобілі, прогнозує керівник Automotive-напрямку: «Доказ цього — презентація електрокара від Sony, розмови про автомобіль від Apple і та ж Tesla. „Ортодоксальні“ виробники усвідомлюють ці ризики і розуміють, що компанії, які сьогодні просто створюють гаджети, вже завтра можуть з ними конкурувати».

Сьогодні автовиробники з Південної Кореї, Китаю та інших країн, які нещодавно вважалися бюджетними, створюють системи не гірше, ніж у іменитих європейських брендів. І та ж нова Santa-Fe від Hyundai може виїхати з парковки самостійно, за командою у вашому смартфоні.

«Вже не виглядає фантастичною ситуація, коли якийсь із виробників гаджетів звертається до постачальників необхідних комплектуючих і створює набагато цікавіший автомобіль, у порівнянні з тим, що є на ринку сьогодні. Я впевнений, що конкуренція на цьому полі буде посилюватися і ми побачимо нових виробників, які прийдуть навіть з інших галузей», — резюмує Червінський-Івашура.

Luxoft

Фото: Luxoft

Що робить Luxoft для цього?

П ідрозділ Luxoft Automotive позиціонує себе як software-партнер для провідних автовиробників і їх постачальників.

«Ми сильні в розробці програмного забезпечення для автомобільної галузі, у нас є дуже багато експертизи, розуміння принципів розробки та доменних знань у сферах цифрових елементів управління, автономного керування, створення користувацького інтерфейсу тощо. Ми фокусуємось на замовниках з різних регіонів, — США, Європи і Китаю. Як показує практика, Азії вдалося набагато швидше пережити коронавірусний період, тому у них зараз є величезні перспективи», — пояснює віце-президент Luxoft сферу діяльності своєї компанії.

Найактуальніший тренд серед автовиробників — створення «software defined cars», тобто перетворення машин на гаджети. Для цього їм потрібно забезпечити передачу масивів цифрових даних, налаштування величезної кількості датчиків, алгоритмів машинного навчання і штучного інтелекту. Все це — програмне забезпечення, яке раніше жодним чином не стосувалося безпосередньо створення автомобіля.

«У цьому полягає наша цінність для замовника: ми можемо проконсультувати і допомогти йому створити необхідні digital-системи і платформи», — говорить Олексій Червінський-Івашура.

Враховуючи подібні тенденції, останні кілька років в автоіндустрії значно підвищилася роль програмістів, фахівців з розробці систем штучного інтелекту та інших IT-експертів.

«Оскільки всі хочуть побачити машини без водіїв або навіть „літаючі“ електрокари вже у найближчому майбутньому — запит на цифровізацію та програмування в автомобільній індустрії буде тільки зростати», — резюмує віце-президент Luxoft.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Діліться матеріалом




Радіо НВ
X