Хмари над Apple і воскресіння Xiaomi. Що відбувається на світовому ринку смартфонів

12 лютого 2018, 20:02
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Фанати Apple радіють успіхам iPhone X, недруги насміхаються з похмурих прогнозів на поточний рік. А ті, хто вже поспішив поховати Xiaomi, змушені визнати свою помилку. Що ховається за свіжою статистикою продажів смартфонів у світі?

На початку лютого відбулися дві знакові події для ринку смартфонів – публікація звіту Apple про результати першого фінансового кварталу 2018 і підсумки 2017 року від IDC.

Відео дня

Нагадаємо, раніше, в кінці сiчня підсумками 2017 поділилася дослідницька компанія Gfk, і хоча картина двох звітів в цілому схожа, компанії говорять про діаметрально протилежні тренди.

Якщо в Gfk акцентують на популярності high-end пристроїв – топових смартфонів з величезними безрамковими дисплеями, то в IDC говорять, що ринок cтагнує. Його користувачі не поспішають оновлювати пристрої, по суті, зміцнюються тільки позиції недорогих китайських брендів, які проте добре себе зарекомендували.

Що ж до Apple, то компанія знову рапортує про успіх нового флагмана і рекордне зростання виручки, в той час як аналітики навперебій твердять про скорочення виробництва і черговий перегляд модельного ряду.

Спробуємо розібратися, що відбувається з продажами смартфонів у світі.

Перш ніж узятися до аналізу звітів, варто згадати, що Gfk показує безпосередньо продажі пристроїв у роздробі, в той час як IDC – відвантаження цих самих пристроїв, це в більшій мірі очікування ринку, засновані на власних прогнозах каналів продажів. На результати можуть впливати і сезонні коливання – наприклад, моделі тільки з'явилися і їх відвантажили більше, а через квартал цифри можуть бути зовсім іншими.

В цілому, звіт Gfk говорить про зростання ринку в межах декількох відсотків (а в останньому кварталі 2017 – і зовсім 1%), а IDC – про падіння на 6%. Основні драйвери ринку – країни, що розвиваються. У розвинених продажі або ростуть незначно, або й зовсім знижуються. При цьому середня ціна продаваного смартфона за рік зросла на 9%.

Samsung: програти битву, щоб виграти війну

За підсумками четвертого кварталу 2017 компанія Samsung відвантажила менше смартфонів, ніж Apple, опустившись на друге місце, але за результатами року картина не змінилася. У велику трійку увійшли Samsung, Apple і Huawei, зберігши ті ж місця, що й роком раніше.

При цьому Samsung і китайським брендам – ​​Huawei, Oppo, Xiaomi – вдалося наростити свою частку (першому – на кілька десятих відсотка, інші зміцнили свої позиції сильніше, причому за рахунок частки інших виробників), в той час як у Apple вона залишилася попередньою.

Відставання Samsung в останньому кварталі від конкурента пояснюється двома речами. По-перше, компанія представила свій флагманський смартфон Galaxy Note 8 в серпні, і продажі його почалися раніше, ніж продажі iPhone X – основного флагмана Apple в цьому поколінні. У компанії був хороший третій квартал, а от ближче до зими насичувати канали продажів своїми пристроями Samsung не стали. І це пов'язують ще й з тим, що корейський гігант готується до виведення на ринок флагманів Galaxy S9 і S9+.

Apple: більше грошей, менше шансів

У Apple ситуація протилежна. На четвертий квартал 2017 припав вихід основного флагмана компанії – iPhone X. Пристрій приніс зростання виручки і середнього чека, причому середній чек, як видно за Gfk, піднявся на всьому ринку на 10% (до 363 доларів) за підсумками кварталу. Але в цілому за звітами видно, що інтерес до поточної лінійки нижче, ніж в минулому році, а про рекорди 2015-го й зовсім говорити не доводиться.

Разом зі скороченням виробництва поточного флагмана і суперечливими чутками про анонси майбутніх пристроїв, поточний рік може стати не дуже радісним для компанії.

«Десятка» не стала панацеєю від стагнації продажів, тому, щоб зробити наступний флагман ще більш привабливим, Apple доведеться дуже постаратися і з технічними характеристиками, і з позбавленням iOS від багів.

На це накладається ускладнення відносин з Qualcomm і можливий перехід на чіпсети від Intel.

Аналітики поки що не дійшли єдиної думки, які моделі варто чекати від компанії в цьому році, зокрема, чи будуть тільки флагмани і «среднячок» з IPS-дисплеєм, чи Apple оновить бюджетний SE.

Судячи зі звіту Gfk, пожвавлення сьогодні зберігається в основному в тих країнах, де проникнення смартфонів невелике, але користувачі не готові платити великі гроші за пристрій. Тому там процвітають китайські бренди, а з пристроїв Apple популярністю користуються недорогі варіанти – SE і відновлені моделі (iPhone 6 і 6s).

Якщо Apple відмовиться від поновлення бюджетника, то молодшим в лінійці стане iPhone 6S – смартфон з цілком актуальними характеристиками. Автоматично подешевшають і інші пристрої. Крім того, після скандалів з уповільненням роботи старих iPhone і заміною батарей (а також заміною iPhone 6 Plus на iPhone 6S Plus через брак акумуляторів для старої моделі) у компанії відпаде частина потенційних покупців, яким необхідно актуалізувати свій старий смартфон.

Крім цього, Apple запустила в США продаж вживаних моделей iPhone 7 і 7 Plus за ціною від 499 доларів за наймолодшу. Це величезна кількість пристроїв з актуальними характеристиками за цікавою ціною. У них немає FaceID, бездротової зарядки і дисплея на всю лицьову панель, але в них все ще є магія Apple, і це цілком робочі конячки. Для чутливих до ціни або просто прагматичних користувачів це ще один привід не купувати найактуальніший iPhone в майбутньому. Це означає, що в наступному році компанії буде ще складніше зберегти не тільки продажі, а й виручку.

Перемоги Китаю

За даними IDC, найсильніше з топ-5 вендорів ростуть китайські бренди. Huawei, яка вже давно закриває першу трійку лідерів, в останньому кварталі зіпсували картину проблеми з продажами в мережах операторів AT&T і Verizon через тиск з боку держави, але в цілому рік виявився для компанії вдалим, і вона наростила свою частку до 10,5 %.

Oppo продається добре, частка ринку стабільно зростає, проте основні продажі припадають на Китай, хоча виробник нарощує присутність і на цікавому індійському ринку.

Xiaomi в 2017 році знову заслужила звання маленького китайського чуда. Компанія єдина з п'ятірки лідерів змогла збільшити свої продажі вдвічі і за підсумками останнього кварталу перегнала Oppo. Але за фактом це не диво, а грамотно спланована тактика. Велику роль в цій перемозі зіграла Індія. Це зростаючий ринок з 1,3 млрд населення і низьким проникненням смартфонів.

Довгі роки в Індії лідирував Samsung, проте за 2017 рік Xiaomi зробила ривок з 6% до майже чверті ринку, а в останньому кварталі і зовсім обійшла корейського лідера. Про феномен бренду в цій країні двічі писало видання Quartz в листопаді 2017 року, хоча агресивно взятися за сусідній ринок Xiaomi довелося не від хорошого життя – в рідній країні компанія втратила позиції під тиском більш дорогих Oppo, Vivo і Huawei.

У Xiaomi є два власних заводи в Індії та налагоджений ланцюжок поставок, що позитивно позначається на продажах. Індійці охоче купують техніку Made in India, крім того, уряд постійно стимулює розвиток виробництва. Ростуть мита на імпортні компоненти і мобільні пристрої, тож найближчим часом у Xiaomi ще більш райдужні перспективи в порівнянні з земляками, які заводи в Індії не будували.

Вихід на ринок компанія починала з партнерства з онлайн-ритейлером Flipkart і працювала за перевіреною схемою – влаштовувала швидкі розпродажі під час запуску, смартфони розкуповували за лічені секунди. У 2017 році Xiaomi взяла курс на офлайн-рітейл. Компанія відкривала власні точки у великих містах і працювала з партнерами в менших населених пунктах. Як пише Quartz, вони допомогли зміцнити бренд і зайняти більшу частку ринку.

За даними Counterpoint, за підсумками 3 кварталу 2017 і 2016 р компанія Samsung зберегла ту ж частку ринку, в той час як Xiaomi зросла, причому судячи з графіка, за рахунок «інших». Середня вартість товару смартфона Xiaomi становить 154 долари. По суті, це той сегмент, де у Samsung немає цікавих пропозицій. У компанії є сильна недорога лінійка J, збалансована і дорожча A, а також флагмани, в популярності яких не доводиться сумніватися, але все це дорожче, ніж середній чек в Індії.

Втім, аналітики Bloomberg вважають, що спроба розвивати офлайн витягне всі засоби з без того низькомаржинального бізнесу компанії. А за даними Gfk, в 4 кварталі індійський ринок смартфонів не виріс, а просів. Продажі впали на 3% за рахунок канібалізації з боку недорогих фічерфонів з підтримкою LTE. У майбутньому році дослідницька компанія знову прогнозує зростання, але цей факт ілюструє, наскільки ринок чутливий до ціни і насичення каналів технікою Xiaomi не означає, що індійці виберуть саме ці пристрої.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Техно
Розсилка про те як технології змінють світ
Щопонеділка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X