I'll be back. П'ять брендів, які намагаються заново підкорити ринок смартфонів

1 березня 2018, 20:02

Nokia, Motorola, Blackberry та інші колись популярні виробники щосили намагаються повернутися на вершину мобільного ринку. Чи вийде?

«I'll be back», – сказав він і розплавився.

Але як би не старалися продюсери франшизи, вони так і не змогли після Термінатора-2 випустити скільки-небудь придатне продовження. За гучними анонсами слідують пересічні фільми, гірке враження від яких тут же намагаються підсолодити обіцянками чергового продовження.

Відео дня

Це все дивним чином нагадує реінкарнацію брендів мобільних пристроїв, про які піде мова в цій статті.

Поки один з п'яти, здається, нарешті намацав свою нішу, інші чотири розраховують піднятися на п'єдестал успіху сходами з ностальгії, зрідка витягаючи зі своїх рукавів пошарпаних життям Шварценеґґерів.

Nokia

Бренд Nokia залишався затребуваним протягом практично всього розквіту мобільних телефонів. Компанія пропонувала проривні і довговічні рішення, за що її любили і бізнес-аудиторія, і звичайні користувачі.

Але вихід першого iPhone сплутав карти. В Nokia так і не змогли вибрати собі підходящого партнера. Компанія, що занадто довго відмовлялася вірити в відсталість Symbian на тлі конкурентів, швидко здалася з власною актуальною і цікавою для свого часу операційною системою Meego (на ній вийшла тільки модель N9) і врешті-решт поставила не на того коня.

Союз із Microsoft, зосередженість виключно на Windows Phone і подальше поглинання смартфонного бізнесу компанії стали його лебединою піснею, незважаючи на те, що в Nokia старанно розвивали власний софт і в цілому прагнули робити цікаві з точки зору дизайну пристрої. В Nokia просто не змогли вчасно зрозуміти, що дизайн у світі сучасних смартфонів грає меншу роль, ніж можливості пристрою.

На тлі драми навколо Nokia і Windows Phone розгорялися чутки – компанія планує випустити Android-смартфон. Вихід стався вже після смерті бренду Nokia і повної відмови Microsoft від ринку смартфонів (як ми знаємо, тимчасового).

У 2016 році Microsoft продала все, що пов'язано з мобільним підрозділом, компаніям FIH Mobile Ltd і HMD Global, і з минулого року на ринку стали з'являтися пристрої під брендом Nokia. Уже з перших анонсів стало очевидно, що за бренд доведеться доплатити, а ось чим пристрої цікаві з точки зору характеристик, поки незрозуміло.

Ми окремо зупинялися на феномені Nokia.

Хоча компанії і вдалося перевершити в продажах наприкінці минулого року Google, LG, HTC і низку інших відомих брендів, з 1% ринку і поки що не очевидними перевагами для користувачів компанія може швидко здати і ці позиції. Зате в сегменті «дзвонилок» її стратегія, схоже, виявилася успішною.

Motorola

Доля Motorola в загальних рисах схожа на Nokia. З тією лише різницею, що компанія блищала на п'єдесталі виробника найбажаніших телефонів набагато менше.

По суті, у «моторів», беручи до уваги епоху зародження стільникового зв'язку, в якому компанія зіграла ключову роль, було лише два зіркових моменти на глобальному ринку. Спочатку – в 1990-х, коли мобільні телефони ще були «технологічним дивом», а «розкладачки» Motorola якийсь час були де-факто стандартом телефону як такого. Перегляньте голлівудські фільми тих років, буквально щоразу, як у героя дзвонить телефон, це виявляється культова Motorola StarTac.

У 2000-х це вдалося повторити з іншого розкладною моделлю – RAZR V3.

Але і цей успіх виявився швидкоплинним.

Після виходу iPhone у Motorola також не відчули змін на ринку. Компанія певний час шукала себе, а потім, як то кажуть, пішла по руках.

Motorola встигла випустити кілька цікавих смартфонів на зорі розвитку Android, які до нашого ринку так і не дійшли, та й у цілому погоди на ринку не зробили.

У 2011 компанія розділилася на дві (комунікаційне обладнання і власне телефони). Телефонний підрозділ Motorola Mobility купив Google за $12,5 млрд. Сума на 63% перевищувала ринкову вартість компанії. Але Google насамперед були цікаві патенти, яких у компанії-праматері стільникового зв'язку було більш ніж удосталь.

На сам бренд великих планів не було. Про це свідчить і той факт, що актуальна на той момент лінійка топових Android-смартфонів Nexus як і раніше розподілялася між різними виробниками. Motorola випустила лише один з «Нексусів» за весь час.

У 2014 році Motorola перейшла під крило Lenovo (сума угоди склала $3 млрд).

До моменту покупки у Lenovo непогано йшли справи на рідному ринку і, в цілому, експансія в інші країни йшла досить успішно. Компанії потрібен був американський ринок, але там люблять власних виробників, а у Motorola, крім народної любові, був ключик до сердець операторів і розуміння місцевих каналів продажів.

Тому, за великим рахунком, купівля була вигідною для всіх учасників угоди. Китайці отримали все ще шановний бренд (а вже те, як не втратити і закріпити подібне придбання, в компанії проходили з ноутбуками Thinkpad купленими у IBM). Ну а Google позбувся «валізи без ручки», у Motorola отримали партнера, який непогано знається в ринку смартфонів.

Lenovo залишила команду Motorola на ключових позиціях. За кілька років роботи компанія представила кілька більш-менш цікавих моделей (в тому числі і смарт-годинник), пережила витівку з неймінгом (Motorola – Moto), позиціонуванням і поділом лінійок власних смартфонів і смартфонів американського виробника.

У 2018 року колись «валіза без ручки» зайшла з портфоліо цікавих моделей у пізнаваному дизайні (в тому числі двома поколіннями невбиванної Force) і дійсно робочою ідеєю модульного смартфона.

На відміну від Nokia, в Motorola не вихваляються перемогою над Google, LG та іншими слабкими гравцями ринку. Однак зі звітів за підсумками року видно, що в 3 і 4 кварталі 2017 позиції бренду були набагато сильніші, ніж у Nokia. За підсумками останнього кварталу минулого року, на думку аналітиків IHS Markit, Xiaomi і Motorola були в принципі єдиними, хто наростив поставки пристроїв.

У зв'язку з цим, по різному сприймаються і новини про те, що Motorola і Nokia воскрешають колись культові моделі телефонів.

Nokia наполегливо тисне на ностальгію, незважаючи на те, що споживачі не дуже активно йдуть на зустріч. Наприклад, відроджена в минулому році Nokia 3310 заледве продається.

Але Nokia все одно взялася реанімувати 8110 (культовий «банан» з першої Матриці).

Мало хто вірить в успіх звичайного кнопкового телефону в дешевому пластиковому корпусі, що віддалено нагадує легендарний телефон, по якому Нео розмовляв з Морфіусом.

Але, з огляду на нинішні успіхи Motorola, реанімація культової «розкладачки» RAZR здається не такою вже згубною ідеєю. Особливо з урахуванням того, що один з топ-менеджерів компанії натякнув на те, що це відродження відбудеться на тлі нових технологій, наприклад, гнучких екранів.

Alcatel

Бренд мобільних телефонів Alcatel свого часу не встиг запам'ятатися практично нічим, крім того, що він французький.

У 2004 році компанія продала свій мобільний підрозділ разом з командою і розробками китайському гігантові в сфері електроніки – TCL. Можливо, на цьому історію можна було б закінчити і забути, але є одне «але». Ось уже котрий рік компанія намагається випустити на ринок killer-пристрій (в Китаї, низці сусідніх країн і Тихоокеанському регіоні – під рідним брендом, на заморських ринках – під брендом Alcatel ONETOUCH) і забратися на місцинку повище.

Як і мобільні телефони, смартфони компанії практично нічим не примітні. Вона грає в нижньому і середньому сегменті, не поспішає з передовими характеристиками і намагається робити ухил на дизайн і мультимедійну складову. Усередині пишаються, що в управлінні беруть участь не тільки китайці, а й французи.

Перший Android-смартфон компанія представила 2013 року. З того ж часу співпрацювала з Mozilla і випускала смартфони на її ОС Firefox (була така свого часу, хоча зараз ніхто вже не пам'ятає, що це), ті користувалися попитом у країнах, що розвиваються. В основному це Латинська Америка.

Частка Alcatel ONETOUCH на ринку зазвичай ховається в сегменті «інші», а помітну частину продажів компанії, як і Nokia, приносять «дзвонилки». Так, наприклад, в одному з кварталів 2015 року бренду вдалося посісти шосте місце в світі з продажу в обох сегментах, і восьме – в смартфонах і навіть перше місце в РФ. Компанія розраховувала підкорювати ринок ціною, дизайном і старим добрим брендом (що знову відсилає нас до поточної стратегії Nokia), і дістатися таким чином до 3-4 місця в смартфонах. Але як ми пам'ятаємо, стратегія OPPO, Huawei і Xiaomi, які усвідомили, що важливий не тільки мінімальний цінник, але і не мінімальна якість, виявилася більш виграшною.

На даний момент, крім прес-релізів з намірами колишніх років, у пошуковій системі Google неможливо знайти інформації про частку бренду в світових продажах.

Blackberry

Якщо ви дивувалися з приводу того, навіщо ми так детально розповіли про тернистий шлях не найпопулярнішого бренду мобільних пристроїв, то ось відгадка. З 2016 року той же виробник TCL, якому належать права на бренд Alcatel, купив права на розробку Android-смартфонів Blackberry (а до цього ще й на Palm).

На зорі смартфонів компанію любили бізнес-користувачі. Але після виходу iPhone керівництво Blackberry так само не змогло побачити зрушення на ринку і як і раніше давило на те, що корпоративному користувачеві потрібна апаратна клавіатура. І хоча ще кілька років позиції «ожинної» компанії лишалися сильними, саме недалекоглядність зіграла не на руку смартфонному бізнесу.

Згодом ринок зім'яв ключову перевагу комунікаторів Blackberry – захищене спілкування. Сьогодні необов'язково купувати Blackberry, щоб спілкуватися захищено. Сама компанія пропонує власне мультиплатформенне рішення корпоративного рівня BES12, яке можна використовувати на будь-якій з нині актуальних ОС.

Першим смартфоном, яким повністю займалася компанія TCL, стала модель Blackberry DTEK50. З точки зору дизайну вона поєднала в собі і стиль Blackberry, і типово китайський Android-смартфон (Alcatel Idol 4, якщо бути точним). Не надто компактний, не надто преміальний, не дуже продуктивний, не дуже автономний і хвацький у частині фото – приблизно так про нього відгукнулися експерти. Це не зовсім те, що зможе стати масовим у корпоративному сегменті, навіть незважаючи на фірмове секюрне ПО.

У Blackberry, подібно Nokia, ще є невеликий запас міцності бренду. Значить, TCL ще має час, щоб зрозуміти, яким мусить бути якість пристрою в топовому сегменті, але, на жаль, досвіду роботи в ньому компанія не має.

Philips

На початку двотисячних Philips звернула на себе увагу лінійкою довгограйних телефонів Xenium (деякі моделі працювали від однієї зарядки по кілька тижнів), хоча більшої частки ринку так і не завоювала.

Але в якийсь момент компанія вирішила змістити фокус бізнесу зі «всього на світі» на медичну техніку, і розпродала підрозділи. Мобільний підрозділ у 2006 році купила китайська компанія China Electronic Corporation, проте він також не принесло компанії славу ні в сегменті телефонів, ні в сегменті смартфонів.

Сьогодні техніка під цим брендом також оснащується потужними акумуляторами, але з точки зору характеристик і дизайну це все ті самі «пересічні» китайці. Навіть хитромудрі режими енергозбереження, які з'явилися задовго до того, як ця можливість стала частиною Android, не допомогли Philips зайняти помітну частку ринку. Не допомогли і телефони, здатні заряджати інші пристрої. Хоча тривалість роботи смартфона від одного заряду цікавила користувачів завжди, все ж смартфони які нічим, крім автономності, не виділяються завжди залишаться нішевим рішенням.

Читайте також: Без штанів залишаться. П'ять компаній, які зазнають збитків через Apple у 2018 році

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X