Вищезазначене правило поширюється і на розважальні медіа, зокрема ігри. Багато людей помилково вважають, що у цій сфері лідирує кіно. Проте інтерактивні розваги вже давно обігнали головного конкурента та вирвалися у лідери.
2021 року сумарний дохід від ігор становив $180,3 млрд. А кіноіндустрія завдяки прокату заробила лише $21,4 млрд. Є ще стримінгові сервіси, але навіть якщо додати їхні показники, інтерактивні розваги все одно будуть попереду.
Передплатіть, щоб прочитати повністю
Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою
Звісно, можна заперечити, мовляв, уся справа у пандемії коронавірусу. Ось тільки ігри лідирували ще до закриття кінотеатрів, тож аргумент не приймається.
Сумарний дохід дає зрозуміти, що ігри давно перетворилися на серйозний бізнес. Але це лише перший із вагомих доказів. Другим є угоди, які укладають в індустрії.
Нещодавно Microsoft придбала Activision Blizzard за $68,7 млрд. Ця резонансна подія привернула увагу всього світу, зокрема редакції НВ Техно. Ми вирішили показати, що великі придбання в індустрії відбувалися і раніше, а заразом нагадати всім, наскільки розрісся ігровий бізнес. Гортайте нижче і дізнаєтеся про десять найбільших угод у сфері інтерактивних розваг.
10. Electronic Arts придбала Glu Mobile за $2,4 млрд
Мобільний сегмент найприбутковіший в ігровій індустрії. Кожна велика компанія, яка спеціалізується на інтерактивних розвагах, прагне закріпитися на цьому ринку. І такий гігант, як Electronic Arts, не виняток.
Проте створювати своїми силами окремі студії та просувати нові франшизи на смартфонах надто складно та дорого. Тому ЕА обрала найпростіший шлях — купити готову студію із перевіреними брендами. Американська Glu Mobile раніше випустила Disney Sorcerer’s Arena, Kim Kardashian: Hollywood та Diner Dash Adventures. А 2020 року її сумарний дохід перевищив $540 мільйонів. Портфоліо та результати команди влаштували Electronic Arts, і у 2021 році видавництво погодилося заплатити за неї $2,4 млрд.
9. Netmarble придбала SpinX Games за $2,19 млрд ($2,58 млрд з урахуванням інфляції)
Загалом усе сказане у попередньому пункті є справедливим і для цієї угоди. SpinX Games спеціалізується на конкретному підвиді мобільних ігор — соціальному казино. Вона добре заробляла на своїх проектах, що зауважила корейська компанія Netmarble. Для неї було важливо розширити своє портфоліо. Соціальні казино стали чудовим варіантом для збільшення доходів, тому у 2014 році відбулося поглинання. Netmarble заплатила $2,19 млрд і стала власником SpinX Games.
8. Microsoft придбала Mojang за $2,5 млрд ($2,94 млрд з урахуванням інфляції)
Після провалу Xbox One Microsoft стояла на роздоріжжі. Корпорація розмірковувала над виходом із ігрового бізнесу, але потім підрозділ Xbox очолив Філ Спенсер.
Він швидко зрозумів, що компанії потрібні точки опори та зростання у сфері інтерактивних розваг. Це дозволить поступово нарощувати «м’язи» і почати наздоганяти конкурентів. Першим із таких «стовпів» обрали Minecraft, яку в 2014 році купили разом зі студією Mojang.
Microsoft загалом прийняла правильне рішення, адже знаменита піксельна пісочниця, як і раніше, входить до списку найпопулярніших ігор на планеті та приносить неймовірні гроші.
7. Embracer Group придбала Asmodee Digital за $3,1 млрд
Активне розширення шведського холдингу Embracer Group вже давно стало жартом серед гравців. Геймери сміються, мовляв, це підставна контора Microsoft, яку потім купить Філ Спенсер зі своєю братією.
Але насправді все простіше: компанія Ларса Вінгефорса залучила величезні інвестиції, створила затишне середовище для розробників і почала пропонувати студіям вигідні умови. Ось чому під крило Embracer Group охоче йдуть великі видавництва. У 2021 році до списку приєдналася Asmodee Digital, яка спеціалізується на настільних іграх та їх цифрових аналогах. Завдяки цьому придбанню шведський холдинг закріпився у ще одній ніші ринку.
6. ByteDance придбала Moonton за $4 млрд
Ігрова індустрія виглядає ласим шматком для провідних корпорацій світу. Адже не дарма в неї так активно прагнуть влізти Amazon і Meta. Китайська ByteDance теж намагається «відкусити» частину ринку і вже зробила перший крок у цьому напрямку.
У 2021 році вона придбала Moonton — знамениту студію з Піднебесної, що спеціалізується на мобільних проектах. Найвідоміша гра команди — це Mobile Legends: Bang Bang, клон League of Legends. Незважаючи на численні запозичення з творіння Riot Games, проект залучив величезну аудиторію і зараз продовжує приносити прибутки. Чи допоможе придбання Moonton на шляху ByteDance до підкорення індустрії, поки незрозуміло, але воно точно окупиться.
5. Activision Blizzard придбала King за $5,9 млрд ($6,85 млрд з урахуванням інфляції)
І знову угода задля посилення позицій у мобільному сегменті. Як ми вже говорили вище, дивуватися цьому не варто. Ба більше, у першій п’ятірці буде ще два схожі поглинання.
Activision Blizzard не випадково віддала за King такі великі гроші. Розробники успішної Candy Crush Saga, серії ігор формат «три в ряд», отримували сотні мільйонів доларів на рік. Водночас популярність їхніх проектів зростала, а разом із нею і потенційні доходи. Ось чому Activision Blizzard довелося розщедритися. Зате видавництво отримало надійне джерело прибутку та міцні показники для фінансових звітів перед інвесторами.
4. Microsoft придбала ZeniMax Media за $7,5 млрд
У 2020 році інтернет мало не розірвало після заяви Microsoft про купівлю ZeniMax Media, материнської компанії Bethesda Softworks. Корпорація одним махом стала власником таких відомих брендів як The Elder Scrolls, Fallout, DOOM, Dishonored і Wolfenstein.
Нові частини цих серій будуть консольними ексклюзивами Xbox, що підтверджують офіційні заяви. Саме тому купівля змушує хмуритися кожного фаната PlayStation. Але нічого не вдієш — така тепер реальність. Зате у Xbox Game Pass з’явиться більше гідних ігор одразу на релізі.
3. Tencent придбала контрольний пакет акцій Supercell за $10,2 млрд ($ 12 млрд з урахуванням інфляції)
Ніколи не чули про Supercell? Тоді зазирніть у свій смартфон. Напевно, там знайдеться Clash of Clans, Hay Day або Clash Royale. Всі ці ігри випустила згадана студія і кожна з них стала неймовірно успішною.
Проекти Supercell перетворилися на гігантів мобільного сегменту, тому вартість контрольного пакету акцій компанії цілком виправдана. Після його придбання в 2016 році Tencent вирішила збільшити свою частку з 50 до 51,2%. Задля цього китайська корпорація витратила ще $40 млн, тобто третину бюджету величезної гри ААА.
2. Take-Two Interactive придбає Zynga за $12,7 млрд. Загалом, ця угода ще готується, але перешкод для її укладання взагалі немає. Take-Two має без проблем отримати у володіння одну з найбільших компаній із випуску мобільних ігор.
Zynga особливо досягла успіху у сфері соціальних проектів, де треба дбати про власне господарство. Проте останніми роками її продукція втратила колишні позиції, тож, на думку аналітиків, Take-Two переплатила. Але видавництво прагне швидко вийти на мобільний ринок зі своїми провідними брендами, і Zynga має допомогти виконати поставлене завдання. Якщо в найближчому майбутньому GTA, NBA і RDR завоюють смартфони, то ніхто і не згадає про витрачені гроші.
1. Microsoft придбає Activision Blizzard за $68,7 млрд
От і дісталися винуватця нашої сьогоднішньої добірки — поглинання Activision Blizzard. Як і у випадку з Zynga, угоду ще мають схвалити регуляторні органи, і тут можуть виникнути проблеми. Але експерти стверджують, що договір буде підписано.
А якщо так, то влітку 2023 року Microsoft стане власником ще одного оберемка культових брендів. Головні з них — це Call of Duty, Warcraft, Diablo, StarCraft, Overwatch і Hearthstone. Якщо грамотно розвивати кожну зі згаданих франшиз, причин купити Xbox стане набагато більше.