Погоня за технологіями. Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні на початку 2000-х

17 листопада 2020, 16:37
Спецпроект
Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні на початку 2000-х (Фото:Ельдорадо)

Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні на початку 2000-х (Фото:Ельдорадо)

Сьогодні численні ритейлери зі своїми онлайн-магазинами і фізичними відділеннями заполонили ринок побутової техніки в Україні. Але на зорі існування нашої країни пропозицій щодо легального продажу та якісного обслуговування побутових пристроїв було не так багато.

Благо, нові технології дали старт розвитку мережі українського ритейлу та відкрили людям всю красу споживчої електроніки, починаючи від пральних машин і закінчуючи першими комп’ютерами. У спецпроєкті Eldorado ми розповідаємо про історію ринку побутової техніки в Україні.

Відео дня

Вже для кількох поколінь українців кінець 1990-х — початок 2000-х — це щось дуже старе, далеке й невідоме. Але, як не дивно, саме в той час в Україні зароджувався ринок споживчої електроніки, якою сьогодні користується переважна більшість молоді.

Засилля цифрових торгових майданчиків, дешева доставка і всілякі онлайн-сервіси стали безсумнівними атрибутами нашого часу. Хоча ще 20 років тому українці не могли уявити, що останні технологічні новинки з усього світу будуть доступні для них так легко.

Багато представників старшого покоління ще пам’ятають, як для того, щоб купити телефон або якусь деталь холодильника, потрібно було добряче покопатися на місцевих радіоринках. Ну або звертатися по допомогу в рідкісні магазини побутової електроніки.

Сьогодні ми поговоримо про перший етап розвитку таких магазинів в Україні — про час, коли ще не було широкого поширення оптоволоконного інтернету і тим паче 4G, а абсолютно будь-який мобільний телефон вважався еталоном технологічності та показником соціальної значущості його власника.

Злам тисячоліть

Як згадує редактор НВ Техно Олексій Бондарєв, ринок побутової електроніки в кінці 1990-х — на початку 2000-х був абсолютно «диким».

Олексій Бондарєв

редактор НВ Техно

«Мобільні телефони входили в моду. Вони перестали бути доступними тільки „новим росіянам“ і ставали відносно доступними для звичайних людей. В якусь мить не мати мобільного телефона стало чимось на кшталт відсутності штанів у гардеробі. Тому почалася справжня мобільна лихоманка», — розповідає Бондарєв.

Саме тому магазини мобільного зв’язку у великих містах на початку 2000-х були буквально на кожному розі. Так само як і напівпідвальні приміщення, де місцеві «гіки» збирали під замовлення для своїх клієнтів перші персональні комп’ютери. Очевидно, про будь-якої гарантії на електронні пристрої в таких закладах і не йшлося — купували, що називається, на віру.

«Окремою „перлиноютієї епохи був київський радіоринок — справжній Шанхай у серці „елітногорайону Солом’янка», — згадує редактор НВ Техно. «У вихідні там було не проштовхнутися. Хтось торгував вкраденими телефонами без документів і зарядок, а хтось продавав нові пристрої і навіть міг виписати вам гарантію. Це був своєрідний Дикий Захід для споживчої електроніки. Кожен був сам за себе. Правил не було».

Приборкати цю дикість вдалося першим якісним магазинам побутової електроніки. У таких магазинах товари були акуратно розставлені по полицях, цінова політика не залежала від погодних умов, а продавці-консультанти були пристойно одягнені і навіть спілкувалися з клієнтами на «ви».

Одним з таких місць став перший магазин компанії Eldorado, відкритий у кінці 1999-го на вулиці Хрещатик — просто в будівлі над входом до однойменної станції київського метро.

Віра Вітинська

генеральна директорка Eldorado

«На початку 2000-х мережа пропонувала широкий асортимент товарів побутової техніки й електроніки за найдоступнішими цінами для клієнтів. Наша націнка, звичайно, була нижчою, ніж у всіх інших мереж. Ми робили ставку на обіг та операційну ефективність і справлялися з витратами краще, ніж інші компанії», — розповідає генеральна директорка Eldorado Віра Вітинська.

Показово, що саме в 1999-му відбулася одна з найцікавіших подій у тодішньому технологічному світі — так звана «проблема 2000 року», яка згодом стала байкою. Цією «проблемою» називали помилку в роботі старих програм електронних пристроїв, які інтерпретували дату першого січня 2000-го як 01.01.00, тобто вказували 1900 рік.

Через роздутий ажіотаж навколо цієї теми деякі виробники позначали фізичними наклейками «2000» свої пральні машини, телевізори, DVD-плеєри тощо. Подібні пристрої побутової електроніки можна було знайти і в першому магазині Eldorado в Україні.

Технології — в маси

Катерина Білобловська

генеральна директорка Electrolux в Україні та країнах Кавказу

«На початку 2000-х ринок був слабко розвинений і в асортименті, і в різноманітності каналів збуту. У сенсі продажів основну його частину становили прилади з базовим вузьким функціоналом. Більшість ринку займали пральні машини об'ємом до 5 кг з невеликою кількістю режимів прання, газові варильні поверхні. Ритейлери були зосереджені на офлайн-продажах. Можна сказати, що онлайн-ринку не було», — згадує генеральна директорка компанії Electrolux в Україні та країнах Кавказу Катерина Білобловська.

Оскільки за кордоном напівпровідникові технології розвивалися семимильними кроками, а мікропроцесори ставали все меншими, — вже незабаром в Україні з’явилися перші сучасні мобільні телефони, ноутбуки та просунута побутова техніка.

Продажі нових пристроїв, які тоді ще не наважувалися називати «гаджетами», розвивалися немислимими темпами — все більше українців хотіли бачити у своїх будинках великі телевізори, нові холодильники, пральні машинки, мікрохвильові печі, пилососи, акустичні системи та багато іншого.

«У якийсь момент з’явилася Motorola RAZR V3. Це була звичайна „звонилка-розкладачка“, але надзвичайно стильна. В одному з великих магазинів на Хрещатику була довжелезна черга, коли завезли партію RAZR сірого кольору. Чорний на той час уже приївся. Ноутбуки в ті роки були ще досить дорогим задоволенням, дозволити їх собі міг не кожен», — каже Олексій Бондарев.

Однак, як пояснює редактор НВ, який спеціалізується на технологіях і гаджетах, смартфони тоді ще були не особливо популярними, адже мало кому подобалася ідея носити в кишені пристрій, здатний перевіряти електронну пошту.

Побутова техніка для всіх

Треба врахувати, що розвитку ринку електроніки в той час сприяв і підйом економіки в країні: люди все частіше стали замислюватися про те, що можна купити не тільки побутову техніку, а й гарантію або сервіс з її обслуговування.

Алп Арбатли

генеральний директор компанії Беко Україна

«На початку 2000-х можна відзначити розвиток економіки і бізнесу загалом в Україні. Зі зростанням продажів побутової техніки й електроніки конкуренція серед приватних магазинів і локальних мереж також зросла, що натомість вплинуло на необхідність злиття і поглинань серед дрібних ритейл-компаній», — каже генеральний директор компанії Беко Україна Алп Арбатли.

У ті роки, розповідає директор Беко, ринок побутової електроніки був представлений переважно великими оптовими компаніями, які привозили продукцію в Україну і потім продавали в ритейл і регіональний роздріб. «Ритейл у сучасному вигляді ще не існував. Оптові компанії займалися постачанням в Україну великої і дрібної побутової техніки з Польщі, Китаю, ОАЕ та Туреччини. Частково купували безпосередньо на заводах Європи», — пояснює Алп Арбатли.

Важливо, що левову частку цих товарів купували користувачі з виплатою частинами. Цьому сприяли перші комерційні банки України, які почали пропонувати вигідні умови споживчого кредитування.

Все це призвело до розвитку мережі українських ритейлерів і становлення вітчизняного ринку побутової електроніки. До того ж не тільки в Києві, а й за його межами.

Ельдорадо
Фото: Ельдорадо

«Поступово великі мережі ритейлерів з’являлися у великих містах і регіональних центрах. Завдяки масштабу й обсягам вони могли ставити ціни, які шокували місцевих „бізнесменів“ із радіоринку. І споживач потихеньку засвоював, що можна купити товар у солідному магазині за прийнятні гроші, отримати гарантію та інші „пундики“», — резюмує Олексій Бондарєв.

Вже у 2003-му компанія Eldorado відкрила в Києві свій перший гіпермаркет електроніки. Сьогодні такі гіпермаркети є основними торговельними представництвами бренду.

А до 2005-го в Eldorado відкрився 91 магазин у 39 містах України, де пропонували понад 15 тис. найменувань товарів, зокрема, перші офіційні моделі ноутбуків на українському ринку і серійні персональні комп’ютери.

Про бум смартфонів, пережиту кризу 2008-го і найбільшу угоду в історії українського ритейлу НВ розповість вже в наступному матеріалі.

Показати ще новини
Радіо НВ
X