Бум гаджетів. Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні в кінці 2000-х

21 грудня 2020, 11:24
Спецпроект
Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні в кінці 2000-х (Фото:Ельдорадо)

Як розвивався ринок побутової електроніки в Україні в кінці 2000-х (Фото:Ельдорадо)

У межах спецпроєкту в Eldorado розповідають про історію ринку побутової техніки в Україні. У минулій статті ми говорили про розвиток ринку в кінці 1990-х — на початку 2000-х. Цього разу згадаємо кінець 2000-х — час надзвичайного зростання популярності мобільних гаджетів і пояснимо, яку роль у цьому відіграли українські ритейлери.

«Поверніть мені мій 2007-й» — один з найпопулярніших інтернет-мемів, який живе і донині. Але хто насправді пам’ятає, чим ознаменувався цей рік?

Вихід першого iPhone, презентація Windows Vista, прем'єра телесеріалу «Теорія Великого вибуху» і, звісно, початок світової економічної кризи. Для молодого покоління ці події існували практично в іншій реальності, але люди старшого віку пам’ятають їх, як вчора.

Відео дня

Мало хто з користувачів тоді розуміли, що вони є свідками справжньої революції у світі побутової електроніки, — разом з виходом iPhone людство дало старт розвитку смартфонів, в сучасному розумінні цього слова. Саме 2007-й і кінець 2000-х в цілому розділив історію науково-технічного прогресу на «до і після», подарувавши нам гаджет, без якого важко уявити життя сьогодні.

Згадуємо, як смартфони та інші мобільні гаджети почали з’являтися на українському ринку, що сприяло зростанню їх продажів і як утворився найбільший ритейлер у нашій країні.

В ім'я Стіва Джобса

Небагато користувачів у той час розуміли, що вони є свідками справжньої революції в світі побутової електроніки.

Як не крути, презентація першого iPhone стала квінтесенцією діяльності компанії Apple, і донині багато інших виробників гаджетів повторюють ключові рішення інженерів з Купертіно у своїх продуктах.

Тоді перший повноцінний «телефон-комп'ютер» у вигляді iPhone задав розуміння того, як має виглядати сучасний смартфон на багато років вперед. Це був уже не химерний «багатокнопочник» BlackBerry — Apple презентувала максимально збалансований сенсорний гаджет із власним софтом і величезним як для того часу дисплеєм.

Цю ідею миттєво успадкували інші виробники, і на ринок почали надходити найрізноманітніші моделі смартфонів з усе меншою кількістю кнопок і все більшою кількістю цифрових піктограм.

Сергій Мітяєв

співзасновник і головний редактор сайту про гаджети gagadget.com

«Кінець 2000-х — початок 2010-х це зростання продажів смартфонів і ноутбуків… Їх робили всі, зокрема локальні марки дистриб’юторів і роздрібних мереж», — згадує співзасновник і головний редактор сайту про гаджети gagadget.com Сергій Мітяєв. «Всі купували смартфони, планшети і ноутбуки — ціна бюджетного ноутбука впала до $400».

На цей період також припав сплеск інтересу до нетбуків — невеликих гаджетів з низькою продуктивністю й енергоефективними процесорами Intel Atom.

Віра Вітинська

генеральна директорка Eldorado

«Початок 10-х також ознаменувалося виходом на ринок нового сегмента гаджетів, які поєднали в собі функціональність ноутбуків і компактність смартфонів — планшетних комп’ютерів. Аналогічно, як і з історією смартфонів, першопрохідцем, що задав новий тренд, стала компанія Apple, яка у 2010-му році випустила першу версію iPad», — розповідає генеральна директорка Eldorado Віра Вітинська.

Час продавати

Валерій Базиленко

директор з розвитку бізнесу ASUS в Україні

Зростання продажів гаджетів також стало періодом становлення цивілізованого ринку українського ритейлу. «Великі роздрібні мережі тільки починали активно дивитися в напрямку комп’ютерної техніки, займаючись переважно продажем великої побутової техніки й електроніки. Добробут людей зростав, і відкладений попит на комп’ютерну та електронну техніку загалом був досить великий», — каже директор з розвитку бізнесу ASUS в Україні Валерій Базиленко.

Натомість стрибнула популярність програмного забезпечення для гаджетів, без якого було неможливо уявити розвиток мобільних пристроїв. Крім традиційної на той час ОС Windows, на ринку з’явилися два ключові гравці у вигляді Android та iOS.

Це стало основною відмінністю ринку електроніки початку 2010-х від початку нульових. Доступність телефонів для масового користувача досягла максимуму — практично не залишилося населених пунктів, жителі яких не чули про мобільний зв’язок.

Завдяки поширенню інтернету, все більшій кількості українців стали доступні соціальні мережі й месенджери, що також сприяло розвитку гаджетів.

Роман Івашкевич

начальник відділу персональної електроніки мережі Eldorado

«Паралельно з цим почали з’являтися дешевші конкуренти на Android, і ринок почав зростати в геометричній прогресії. Продажі ноутбуків у цей час, навпаки, почали сповільнюватися», — розповідає начальник відділу персональної електроніки мережі Eldorado Роман Івашкевич.

…і сталася криза

Попри несприятливу фінансову ситуацію, яка склалася у 2008-му, українські ритейлери електроніки і побутової техніки продовжили зростати.

Домотехніка
Фото: Домотехніка

У ці роки відбувалися серйозні зміни на ринку ритейлу, йшли деякі великі гравці («Домотехніка», «АБВ» і «МегаМакс»). Водночас інші мережі, такі як Eldorado, вміло використавши кризові ситуації, продовжували рости.

Новий етап розвитку починається у 2013 році, в цей період Eldorado переходить повністю під управління українським менеджментом. Одночасно з цим відбувається злиття з мережею «Технополіс». Так сформувався ринок, який існує сьогодні. Поступово мережі нарощували свої можливості, і водночас почав рости сегмент побутового споживання комп’ютерної техніки. До цього бізнес був здебільшого корпоративний.

Збереження продажів електроніки забезпечувало зниження цін на гаджети в різних сегментах, — технології ставали все доступнішими, чим не могли не скористатися пересічні українці.

Технополіс
Фото: Технополіс

«Ціни комп’ютерної техніки і, зокрема, ноутбуків, значно впали. Примітивні пристрої, які на початку 2000-х коштували до $1000, до 2010-го року замінили більш просунуті моделі за ціною $500−700», — каже Валерій Базиленко.

Однак через високі податки на ввезення готових комп’ютерних систем, введені ще на початку 1990-х, як і раніше процвітав ринок збірних настільних ПК. Умільці з різних регіонів перетворювалися на локальних партнерів великих ритейлерів і продовжували брати штурмом масового покупця.

Спочатку магазини побутової техніки та електроніки намагалися залучати покупців за допомогою бюджетних пристроїв. Пізніше з’явилися акції та програми лояльності, після чого користувачі звикли до якісного сервісу, тестування продукції перед купівлею і довгострокового обслуговування техніки.

«Офіційна гарантія від виробника, клієнтоцентричний підхід, фокус на виявлення потреб клієнта і сервісна модель бізнесу в кінцевому підсумку взяли своє. Великі гравці на кшталт Eldorado могли надати своїм клієнтам унікальну цінову пропозицію і продавати техніку з максимальною цінністю для клієнта. Це, а також поліпшення якості обслуговування, дало змогу Ельдорадо стати провідною мережею побутової техніки та електроніки в Україні», — резюмує Віра Вітинська.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X